Gemeente Hoorn


Enthousiasme voor meedenken over stadsmarketing

Er is bij het bedrijfsleven en organisaties op het gebied van wonen, werken en vrije tijd bereidheid om te investeren in stadsmarketing. Dit bleek op 7 januari tijdens twee werksessies over stadsmarketing in Schouwburg en Congrescentrum het Park. Tijdens de sessie meldden zich spontaan bijna twintig personen om met de gemeente actief verder te denken over de gewenste organisatievorm, financiering en concrete activiteiten.

Voor de twee werksessies waren Hoornse bedrijven en organisaties op het gebied van wonen, werken, toerisme en vrije tijd uitgenodigd. De afgelopen anderhalf jaar hebben vertegenwoordigers van deze groepen gewerkt aan een visie en draagvlak voor stadsmarketing. Ook werd een stadslogo en slogan ontwikkeld. Tijdens de werksessies werd concreet gezocht naar een invulling van de ambities, mogelijke financiering, organisatievorm en activiteiten. Een groep van voortrekkers gaat die ideeën nu verder vormgeven.

Ambassadeurs
Algemeen was de conclusie dat Hoorn al heel veel te bieden heeft op het gebied van wonen, werken en vrije tijd, maar dat er nog een wereld te winnen valt door meer samenwerking tussen eigen inwoners en bedrijven en een gezamenlijke presentatie en promotie. Als inwoners en bedrijven trots zijn op hun stad en daar is alle reden toe heeft de stad 70.000 ambassadeurs.

Op het gebied van wonen en werken wordt gekoerst op het behouden van wat er al is en een betere gezamenlijke presentatie. Het accent moet liggen op meer mogelijkheden voor startende ondernemingen en meer eigen inwoners die in de eigen regio werken. Nu trekken van de beroepsbevolking dagelijks 19.000 mensen de stad uit.

Als het gaat om vrije tijd (toerisme, recreatie, funshoppen etc) moet Hoorn vooral mikken op meer bezoekers uit een straal van 100 km rond Hoorn, groepen, watersporters en zakelijke gasten. Dan gaat het om zowel dagbezoekers als bezoekers voor een meerdaagse verblijf in de regio.

Alle deelnemers aan de sessies waren het erover eens dat stadsmarketing iets is dat gemeente en bedrijfsleven en organisaties samen moeten doen en dat een professionele organisatie nodig is. Stadsmarketing moet de promotie van Hoorn in de breedste zin van het woord naar een hoger niveau tillen, vatte wethouder Jan de Boer van Economische Zaken en Toerisme het wederzijdse belang van stadsmarketing voor alle partijen samen.

Promotiefilm en stadslogo
Aan het slot van de bijeenkomst kregen alle deelnemers het in opdracht van de gemeente gemaakte promotiefilmpje Hoorn moet je voelen uitgereikt. De film is er ook in een Engelse versie. De film is te zien op www.hoorn.nl. Geïnteresseerden kunnen het filmpje voor eigen promotiedoeleinden gebruiken.

Ook kregen de bezoekers uitleg hoe zij gemakkelijk het stadslogo kunnen downloaden van de www.hoorn.nl voor hun eigen communicatie-uitingen . Inmiddels zijn er onder andere folders, vlaggen, banieren en kopjes met het stadslogo. Laatste wijziging van deze pagina: 8 januari 2009 Terug
Omhoog