Erasmus MC



---

Erasmus MC start campagne `De patiënt prominent'

Erasmus MC in gesprek met patiënten om dienstverlening verder te verbeteren

Deze week start de campagne "De Patiënt Prominent" van het Erasmus MC. Met de campagne wordt uiting gegeven aan de bewuste keuze de patiënt centraal te stellen in het Erasmus MC. Metershoge posters, ansichtkaarten en de website worden onder andere ingezet om patiënten en bezoekers - en de eigen medewerkers - erop te attenderen dat hun mening en suggesties belangrijk zijn voor verbeteringen in de patiëntenzorg. Singer-songwriter Stevie Ann heeft een speciaal lied gecomponeerd om de campagne kracht bij te zetten.

Portretten
De kerntaken van een universitair medisch centrum zijn patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs. Patiëntenzorg is niet belangrijker dan onderzoek en onderwijs, maar alle activiteiten moeten uiteindelijk zijn gericht op het verbeteren van individuele patiëntenzorg en maatschappelijke gezondheidszorg. In de campagne `De Patiënt Prominent' wordt de centrale positie van de patiënt tot uiting gebracht.

Bij de hoofdingang van het Erasmus MC en de ingangen van Erasmus MC - Sophia en Erasmus MC - Daniel den Hoed zijn metershoge posters opgehangen. Op de posters staan portretten van eigen patiënten en medewerkers. Ieder beeld vertelt een eigen verhaal in de vorm van een uniek gedicht. Er worden ansichtkaarten met dezelfde beelden verspreid die kosteloos kunnen worden teruggestuurd, voorzien van suggesties om de dienstverlening aan patiënten te verbeteren. Suggesties zijn ook welkom op het e-mail adres info@erasmusmc.nl. Op www.erasmusmc.nl/depatientprominent zijn alle foto's en gedichten te bekijken. De Nederlandse singer-songwriter Stevie Ann heeft ter gelegenheid van De Patiënt Prominent een lied geschreven. Het lied "Walk this way" is als MP3 te downloaden vanaf
www.erasmusmc.nl/depatientprominent.

Toekomstvisie
De lancering van de campagne markeert ook de start van Koers `013, de strategische toekomstvisie van Erasmus MC voor de komende vijf jaar. In die periode wil Erasmus MC een plaats veroveren bij de twintig beste medische instituten in de wereld. Op dit moment staat Erasmus MC op die ranglijst op de 36ste plaats.

Prof.dr. Hans Büller, voorzitter Raad van Bestuur van het Erasmus MC, ziet de campagne als uithangbord om de totale dienstverlening aan patiënten te verbeteren. Büller: "Het zou prachtig zijn als De Patiënt Prominent echt de dialoog op gang brengt. Uit onderzoek van hoogleraar corporate communicatie Cees van Riel blijkt dat patiënten onze medische zorg zeer waarderen. Daar zijn we hartstikke trots op, maar het kan altijd beter. We moeten zorgen voor een gastvrij verblijf, voor continue verbetering van onderzoeksmethoden en behandelingen, voor een nieuwe generatie hooggekwalificeerde en toegewijde zorgverleners. Wij moeten ervoor zorgen dat patiënten zich bij ons echt en terecht veilig voelen en op tijd adequaat geïnformeerd zijn. Natuurlijk hebben wij wel ideeën hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren, maar het zou zo mooi zijn als wij die verbeteringen uit de dialoog met de patiënt halen."

Publicatiedatum: 7 januari 2009

---