Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Marketeers moeten slimmer marketen in 2009

Mediasurface | Alterian: meetbare resultaten marketing cruciaal in economisch zware tijden

Mediasurface | Alterian, internationaal leverancier van een geïntegreerd marketing platform, adviseert marketeers om ook onder lastige economische omstandigheden hun focus te behouden en producten en diensten te blijven marketen en promoten. Dat is een van de belangrijke resultaten van het jaarlijkse 'Marketing a Year Ahead' rapport van Alterian. In het rapport adviseert Alterian marketeers om slimmere programma's te ontwikkelen met een aantoonbare return on investment. Alterian baseert het rapport op observaties van de trends en patronen in 2008. Deze informatie is gecombineerd met resultaten van interactie tussen bedrijven en klanten waarin klanten aangeven welke marketingtrends ze voor 2009 verwachten.

Hoewel in de huidige situatie de druk om marketingbudgetten te verminderen, toeneemt, benadrukt Alterian CEO David Eldridge dat het belangrijk is om meer te doen met hetzelfde budget. "In eerdere recessies ging het goed met bedrijven die bleven marketen en zichzelf bleven verkopen. Het is zaak dat bedrijven dat beseffen en de maximale waarde uit hun budgetten persen. De druk op marketeers zal in 2009 zeker toenemen. Ze zullen elke dollar, pond of euro moeten verantwoorden. Dat betekent een hernieuwde focus voor marketingafdelingen, maar ook dat programma's die niet effectief zijn of niet genoeg opleveren, gestopt worden."

De effectieve inzet van de bestaande kanalen en met name van bedrijfswebsites is een andere conclusie van het rapport. Volgens Alterian is het op dit moment voor veel bedrijven lastig om de volledige potentie van dit kanaal te benutten. Zij moeten beter begrijpen dat hun website een cruciaal kanaal is voor het genereren van leads en het versterken van klantenbinding.

David Eldridge: "Veel bedrijven praten alleen maar over het idee van 'interaction, not interruption'. Zij moeten klantenbinding via het web op basis van hun klantgegevens nog verder optimaliseren. Eigenlijk zien veel organisaties hun website nog als een afzonderlijk kanaal en benutten ze de kansen nog niet volledig. De technologie om daadwerkelijk in contact te komen met klanten is op de markt beschikbaar en biedt concrete toegevoegde waarde. Zeker in de huidige economische situatie is het de moeite waard om hier serieus over na te denken."

De top tien van de voorspellingen in het Alterian-rapporten omvatten onder andere de focus op bestaande klanten, marketinginnovatie en de inzet van technologie voor effectievere en meetbare marketing.

Marketing: the Year Ahead ­ tien voorspellingen voor 2009


1. Slimme organisaties blijven ook in een recessie marketing bedrijven.
2. Marketingactiviteiten worden onder de microscoop gelegd en marketeers worden afgerekend op hun succes of falen.
3. Marketeers zullen websites inzetten als het belangrijkste en meest flexibele kanaal voor het genereren van leads en klantenbinding. Hoe sneller ze dit beseffen hoe beter.
4. Marketingprogramma's die niet snel concrete resultaten opleveren, gaan het dit jaar niet redden.
5. 2008 was een lastig jaar voor mobile marketing. In 2009 wordt het erop of eronder.
6. Marketeers moeten meer gaan halen uit hun bestaande CRM-systemen
7. Het gaat niet om het creëren van content, maar om de content bij de mensen te krijgen. Dat betekent de inzet van multi-channel, social networks en consistente marketing.
8. Bedrijven verleggen hun focus naar het realiseren van meer omzet met bestaande klanten.
9. Digitale media en social networks bieden kosteneffectieve kanalen om met klanten te communiceren. Ze zijn echter nog effectiever als ze geïntegreerd worden met andere marketingkanalen en gebaseerd zijn op analytics.
10. Met krappe budgetten zullen marketeers initiatieven op het gebied van marketingtechnologie moeten ontplooien, en niet de IT-afdeling. Dat verandert het inkoopproces voor deze systemen. Het zwaartepunt komt dan te liggen bij leveranciers met marketingvriendelijke software.

Over Mediasurface | Alterian
Alterian(LSE: ALN) levert wereldwijd aan meer dan 1000 organisaties het geïntegreerde Alterian Marketing Platform. Door de unieke combinatie van content management, email, analytics, database- en operationele marketing op een gemeenschappelijke data infrastructuur, is het platform van Alterian een praktische en kostenefficiënte oplossing voor marketeers om klanten optimaal te leren kennen en bedienen. Ons geïntegreerde marketing platform bestaat uit een reeks producten. Voor online activiteiten zijn dat:


· Alterian Content Management.
o Morello is het CMS bij uitstek van grotere organisaties voor het beheren van hun websites en andere online kanalen. o Immediacy is een intuïtieve oplossing voor het beheer van websites en intranetten voor middelgrote organisaties.
· Alterian Messenger is een uiterst krachtige en flexibele oplossing voor het uitvoeren van email campagnes, het verzenden van nieuwsbrieven en andere emailtoepassingen. Per jaar worden met Alterian Messenger software meer dan 4 miljard emailberichten verstuurd.
· Data Discovery & Visualization (DDV) stelt u in staat om in real-time analyses op uw data uit te voeren om zodoende eenvoudig gedragspatronen en doelgroepen te identificeren.

Voor meer informatie over Alterian: www.alterian.com

Opmerking voor de redactie
Neem voor meer informatie contact op met:

Mediasurface | Alterian
Annet Blanken
Tel 035 625 78 90
GSM 06 52 43 71 91

Annet Blanken
Marketing Communications

t: +31 (0)356 257 890
m: +31 (0)652 437 191
e: Annet.Blanken@alterian.com

Mediasurface, Morello en Immediacy CMS zijn nu onderdeel van Alterian. Uw contactpersoon beantwoordt graag uw eventuele vragen. Mediasurface, Morello and Immediacy CMS are now part of Alterian. Please speak to your contact for further information.

Alterian | www.alterian.com | LSE:ALN
Naarderweg 16, 1217 GL Hilversum, Netherlands | t: +31 (0)35 625 7890 | f: +31 (0)35 625 7899 Trade register nr. 32077736, K.v.K. Gooi- en Eemland, Netherlands | VAT Number: NL 8084.07.934.B.01

Alterian plc is a Company registered in England and Wales, number 04007930. Registered office: The Spectrum Building, Bond Street, Bristol, BS1 3LG, UK