Persbericht

Eindgebruikers negeren softwarepatches en upgrades massaal ~ verzoeken worden veelvuldig weggeklikt ~

's-Hertogenbosch, 8 januari 2009 - Nederlandse eindgebruikers klikken verzoeken om softwarepatches en upgrades massaal weg. Dit blijkt uit onderzoek dat RES Software heeft verricht onder 124 bezoekers van Infosecurity 2008. De Nederlandse softwareleverancier vroeg de IT-ers welk percentage van de eindgebruikers verzoeken om upgrades en patches negeert. De resultaten laten zien dat bij slechts 8 procent van de bedrijven patches goed worden geïnstalleerd (door meer dan 90% van de eindgebruikers). Bij bijna 40 procent van de bedrijven leggen minstens twee op de drie eindgebruikers verzoeken om upgrades naast zich neer.

Eindgebruikers lijken zich hiermee niet altijd te realiseren dat het wegklikken van patches en upgrades serieuze problemen kan opleveren. Zo kunnen er beveiligingsproblemen ontstaan of kunnen bugs leiden tot problemen. Als nieuwe versies niet worden geïnstalleerd, geeft dat problemen: IT moet verschillende versies managen en applicaties werken niet meer met elkaar samen. Ook vervallen vaak de garantievoorwaarden. IT-ers zijn hierdoor vaak bezig met brandjes blussen en hebben geen tijd om de business op strategisch vlak te ondersteunen.

"De resultaten van het onderzoek verrassen ons eerlijk gezegd niet enorm, maar dat maakt het probleem niet minder serieus", stelt Ron Grevink, Vice President Marketing bij RES Software. "Het is niet nodig dat bedrijven de installatie van patches en upgrades bij hun eindgebruikers neerleggen: frustrerend voor de IT-er, want die moet de problemen oplossen die door laksheid van de eindgebruiker ontstaan. De eindgebruiker wil je hier bovendien niet mee lastigvallen. Bedrijven zouden upgrades centraal en automatisch vanuit de IT-afdeling moeten laten uitvoeren. Nu ligt die verantwoordelijkheid ergens in het midden, en dat is beslist geen goede zaak."

RES Software introduceerde onlangs een nieuwe versie van RES Wisdom. RES Wisdom 2009 automatiseert tijdrovende en terugkerende operationele taken, waardoor de IT-manager zich meer kan richten op strategische taken ter ondersteuning van de business.

(310 woorden)