Ingezonden persbericht


Persbericht - 8 januari 2009

Tiende Top 2000 bereikt meer dan 10 miljoen mensen

Radio 2 en NPS behalen groot succes met crossmediaal evenement

De Radio 2 Top 2000 trok dit jaar via radio, televisie en internet 10,6 miljoen mensen. Dat is 75% van de Nederlandse bevolking van tien jaar en ouder. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Radiocall in opdracht van NPO Kijk- en Luisteronderzoek.

Hiermee breekt het crossmediale evenement van de publieke omroep opnieuw een record. Ook de bekendheid van de Top 2000 nam toe, 76% van de Nederlandse bevolking was op de hoogte van het evenement. Deze groei is mede te danken aan de televisieregistratie van Top 2000 in concert. Het programma, dat de NPS tijdens de nieuwjaarsnacht uitzond op Nederland 3, bereikte maar liefst 5,3 miljoen kijkers.

Sinds de millenniumeditie in 1999 is de Top 2000 uitgegroeid tot een 'sentimental journey' waaraan miljoenen mensen plezier beleven via radio, televisie en internet.

Radio 2-zendermanager Kees Toering: "Ik vind het ongelooflijk dat opnieuw zoveel mensen de Top 2000 hebben gevolgd. Er is weer een record neergezet. Het zijn de makers van de Top 2000, redacteuren, producers en natuurlijk de presentatoren, die voor dit succes hebben gezorgd. Het enthousiasme en de professionaliteit waarmee zij hun werk hebben gedaan is bijzonder en maakt dat zoveel mensen na tien jaar, nog steeds zoveel plezier aan het evenement beleven. Ik ben daar bijzonder trots op."

Radio 2
De jubileumeditie van Radio 2 Top 2000 trok dit jaar 6,8 miljoen luisteraars. De Top 2000 bestond in 2008 10 jaar. Voor deze speciale jubileumeditie werden alle 7,1 miljoen uitgebrachte stemmen van de voorgaande edities bij elkaar opgeteld. Radio 2 zond de tiende editie van de Top 2000 uit van vrijdag 26 tot en met woensdag 31 december in een marathonuitzending van 144 uur.

Luisteraars van de Top 2000 op Radio 2 waardeerden het programma met het rapportcijfer 7,8.

Televisie

In totaal keken 7,8 miljoen mensen naar de Top 2000 televisieprogramma's, 400.000 meer dan in 2007. Met name de televisieregistratie van Top 2000 in concert trok veel kijkers; 5,3 miljoen mensen keken tijdens de nieuwjaarsnacht naar het programma bij de NPS op Nederland 3. Top 2000 à gogo (NPS) deed het naar verwachting goed met 5,4 miljoen kijkers. Bart Soepnel, hoofdredacteur Kunst en Cultuur bij de NPS: "Er is door een club geïnspireerde en vakkundige NPS-makers een ongelooflijk leuke serie programma's geproduceerd. Ook tijdens de opnames spatte de lol ervan af, en dat is de kijker blijkbaar niet ontgaan. Hier gaan we zeker mee door!"

Internet

In de laatste week van 2008 bezochten 445.000 mensen de speciale Top 2000-website. Het aantal pageviews kwam daarmee op 8,7 miljoen. De website van de Top 2000 was dit jaar een community van muziekliefhebbers. Uit de virtuele Top 2000 Platenkast kon iedereen zijn persoonlijke Platenkoffer samenstellen van 10 favoriete songs uit de Top 2000. In totaal stelden 38.000 websitebezoekers hun platenkoffer samen.

www.radio2.nl