Succesvol 2008 voor publieke omroep

Grote publiekswaardering, hoogste kijktijdaandeel sinds 2004

De publieke omroep heeft een succesvol jaar achter de rug. Het kijktijdaandeel, exclusief de grote sportevenementen, steeg voor het vierde jaar op rij en komt uit op 36%. Inclusief de cijfers van de Olympische Spelen en het EK was dit zelfs 37,3%, het hoogste kijktijdaandeel sinds 2004. Uit onderzoek, uitgevoerd door Synovate, blijkt daarnaast dat de waardering voor de publieke omroep in 2008 opnieuw groter was dan voor de commerciële omroepen. De crossmediale evenementen 3FM Serious Request en de Radio 2 Top 2000 braken in 2008 beide een record met een publieksbereik van 10,6 miljoen per evenement.

Bij alle publieke televisienetten, Nederland 1, Nederland 2 én Nederland 3, steeg het kijktijdaandeel. Daarmee behoren de drie publieke tv-zenders tot de top 5 van Nederland. Uit de stijging van jeugdnet Z@pp/Z@ppelin van 16,2% naar 18,5% blijkt dat de vernieuwing van dit net goed heeft uitgepakt.

Bekroonde kwaliteit
Uit onderzoek bleek dat 80 procent van de Nederlanders de publieke omroep associëren met kwaliteit. Deze kwaliteit werd ook erkend door verschillende nationale en internationale vak- en publieksjury's. Verschillende publieke programma's werden afgelopen jaar bekroond met onder andere een Prix Italia (website van Landroof, VPRO), een Prix Europa (radiodocumentaire 1 minuut, VPRO), een Emmy Award (Grote Donor Show, BNN), een Gouden Televizierring (Mooi! Weer de Leeuw, VARA) en een Gouden Kalf (Den Helder, VARA/NPS/VPRO).

Uitzending Gemist en mobiel
Het aantal opgevraagde streams van Uitzending Gemist steeg in 2008 met ruim een kwart ten opzichte van het jaar daarvoor. In december lanceerde de publieke omroep Uitzending Gemist via de mobiele telefoon. Op deze manier wil de publieke omroep zijn programma's aanbieden waar het publiek zich bevindt.

Bronvermelding:
. Bron kijkcijfers: SKO
. Kijkcijfers publieke omroep en Nederland 1, 2 en 3 gebaseerd op 6+, 18.00 - 24.00 uur . Bereikcijfers Serious Request gebaseerd op representatief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van de NPO . Bereikcijfers Radio 2 Top 2000 gebaseerd op representatief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Radiocall in opdracht van de NPO . Waarderingscijfers publieke omroep gebaseerd op representatief onderzoek, uitgevoerd door Synovate in opdracht van de NPO . Kijkcijfers Z@pp / Z@ppelin gebaseerd op 3-12 jr, 07.00 - 19.00 uur

---- --