NCRV

Schepper & Co

Calvijn centraal in Schepper & Co

Maandag 12 januari

17.09 uur, Nederland 2

Het jaar 2009 is uitgeroepen tot het jaar van Calvijn en dus staat Schepper & Co op 12 januari in het teken van deze Franse reformator. Om de 500-ste verjaardag van Calvijn speciale aandacht te geven en nader in te gaan op zijn gedachtegoed dat tot op de dag van vandaag zicht- en tastbaar is, zijn komend jaar allerlei officiële herdenkingen en festiviteiten gepland. Schepper & Co brengt maar liefst twee Calvijn primeurs: een interactieve test en het prikkelende glossy 'Calvijn!'.

Dagblad Trouw ontwikkelde samen met de VU een interactief spel: De C-Factor. Door het reageren op 25 stellingen krijgt de speler in deze zelftest antwoord op de vraag: hoe calvinistisch ben ik eigenlijk? Lodewijk Dros, chef religie & filosofie bij Trouw, schuift aan om samen met de andere gasten het spel te spelen en de betekenis ervan te duiden. De C-Factor kan na de uitzending door de kijkers gespeeld worden op www.trouw.nl/calvijn.

De tweede primeur is 'Calvijn!', een glossy van de hand van conceptueel kunstenaar Liesbeth Goudszwaard. Ze is zelf volop thuis in de reformatorische traditie en wil met de glossy zichtbaar maken hoe Calvijn en het calvinistisch gedachtegoed eigenlijk nog steeds een beetje van ons allemaal is. Speciaal voor deze glossy legde zij bekende Nederlanders zoals Freek de Jonge, Wende Snijders en prinses Maxima langs de calvinistische meetlat.

Ook aan tafel de Amerikaanse James Kennedy, hoogleraar nederlandse geschiedenis. Kennedy werd als Calvijnkenner geinterviewd voor 'Calvijn! en vertelt in Schepper en Co over de betekenis van Calvijn hier en overzee.