Provincie Noord-Holland

Datum

12-1-2009

Onderwerp

Noord-Hollanders zetten met verflaarzen waterprovincie op de kaart

Britta Adema

Gedeputeerde Jaap Bond (Economie, Landbouw, Visserij en Toerisme en Recreatie) van de provincie Noord-Holland opent dinsdag 13 januari de stand van zijn provincie op de Vakantiebeurs in Utrecht. Dat doet hij door in gezelschap van burgemeesters, VVV-directeuren en andere kopstukken uit het Noord-Hollandse toerisme met verflaarzen en kwasten over een enorme provinciekaart te lopen om er zo alle waterpartijen op in te kleuren. De Noord-Hollanders willen daarmee benadrukken dat hun provincie de waterrijkste van Nederland is. Maar liefst een kwart van de provincie bestaat uit water en dat is meer dan in alle andere provincies.

,,Binnenwateren van poldersloten tot Loosdrechtse plassen. En natuurlijk worden we omringd door IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en Noordzee. Maar belangrijker nog: er zijn ontelbare voorzieningen om op een aangename manier te recreëren in, op en langs al dat water, aldus Jaap Bond.

Met zijn openingshandeling geeft de gedeputeerde ook het startschot voor de nieuwe campagne om Noord-Holland aan te prijzen als toeristische bestemming. De nieuwe slogan luidt: Noord-Holland, zoet & zout, een verwijzing naar het water in en om de provincie. ,,Maar het geeft ook de veelzijdigheid van Noord-Holland weer. Je hebt hier alles binnen handbereik: de grote stad grenst letterlijk aan platteland en natuurgebied. Je kunt hier terecht voor duinen, dijken, polders, bos en hei. En alles is met elkaar verbonden door water. Het is water wat Noord-Holland bindt.

De opdracht voor deze nieuwe campagne heeft het provinciebestuur vorig jaar - als eerste in Nederland openbaar aanbesteed, waarbij De Noord-Hollandse Compagnie, een samenwerkingsverband van vier communicatie- en marketingbedrijven, de opdracht uiteindelijk verwierf.