12-01-2009
Consument wil ook in 2009 op vakantie
De financiële crisis heeft voor de Nederlander vooralsnog geen sterk
effect op de voorgenomen vakantieplannen voor dit jaar. Op initiatief
van de ANVR, de reisbrancheorganisatie waarbij zo'n 2000 reisbureaus
en 175 touroperators zijn aangesloten, heeft NBTC-NIPO research
consumenten gevraagd naar hun vakantieplannen voor komende zomer.
Met de Vakantiebeurs voor de deur en het in deze tijd uitkomen van de
nieuwe zomerreisgidsen heeft de reisbranche in december een eerste van
de vijf onderzoeken laten uitvoeren onder een representatieve groep
consumenten. De potentiële vakantieganger geeft aan vooralsnog niet
minder op vakantie te willen gaan dan verleden jaar, maar een vijfde
wacht wel iets langer met boeken. Dat zou één van de verklaringen
kunnen zijn waarom de boekingscijfers tot en met half december voor
komende zomer nog achterblijven met -5%. De ANVR ziet ook nu dat het
moment van boeken steeds dichter tegen het moment van vertrek aan komt
te liggen. Volgens het rapport laat 75% weten één of zelfs meerdere
vakantiereizen te willen ondernemen in 2009, ook als de persoonlijke
economische situatie verslechtert.
Het aantal reizigers dat nu voor Nederland zou kiezen als
vakantiebestemming 2009 blijft met 51% zelfs achter op de
daadwerkelijke hoeveelheid reizigers dat verleden jaar zomer in
Nederland verbleef (56%).
Zowel de intentie om dit jaar een vakantie te boeken voor bestemmingen
rond de Middellandse Zee (34%) als voor verre bestemmingen (15%) lijkt
te winnen aan populariteit ten opzichte van verleden jaar (resp. 30%
en 11%).
Ook bezuinigen op de voorgenomen vakantie is, volgens het onderzoek,
niet aan de orde. Bijna 80% verwacht evenveel of zelfs meer uit te
gaan geven aan zijn zomervakantie. De potentiële reiziger die wel wil
bezuinigen, doet dat bijvoorbeeld door te kiezen voor een minder verre
bestemming, een goedkopere accommodatie of voor een ander
vakantievervoermiddel.
Zo lijkt in de plannen van de vakantieganger komend jaar de auto naar
een Middellandse Zeebestemming iets meer de voorkeur te genieten dan
vorig jaar ten koste van het vliegtuig.
De Nederlander zegt meer terughoudend te zijn in de aanschaf van een
nieuw huis, nieuwe auto en meubels dan in het ondernemen van een
vakantie. Een rol hierbij kunnen ook de lagere olieprijzen zijn, en
een mate van gewenning van slecht nieuws. Vooralsnog laat het
onderzoek zien dat de koopkracht van de Nederlander op peil blijft en
hij niet veel wil inleveren op zijn vakantie.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen