Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

12-01-2009

Consument wil ook in 2009 op vakantie

De financiële crisis heeft voor de Nederlander vooralsnog geen sterk effect op de voorgenomen vakantieplannen voor dit jaar. Op initiatief van de ANVR, de reisbrancheorganisatie waarbij zo'n 2000 reisbureaus en 175 touroperators zijn aangesloten, heeft NBTC-NIPO research consumenten gevraagd naar hun vakantieplannen voor komende zomer.

Met de Vakantiebeurs voor de deur en het in deze tijd uitkomen van de nieuwe zomerreisgidsen heeft de reisbranche in december een eerste van de vijf onderzoeken laten uitvoeren onder een representatieve groep consumenten. De potentiële vakantieganger geeft aan vooralsnog niet minder op vakantie te willen gaan dan verleden jaar, maar een vijfde wacht wel iets langer met boeken. Dat zou één van de verklaringen kunnen zijn waarom de boekingscijfers tot en met half december voor komende zomer nog achterblijven met -5%. De ANVR ziet ook nu dat het moment van boeken steeds dichter tegen het moment van vertrek aan komt te liggen. Volgens het rapport laat 75% weten één of zelfs meerdere vakantiereizen te willen ondernemen in 2009, ook als de persoonlijke economische situatie verslechtert.

Het aantal reizigers dat nu voor Nederland zou kiezen als vakantiebestemming 2009 blijft met 51% zelfs achter op de daadwerkelijke hoeveelheid reizigers dat verleden jaar zomer in Nederland verbleef (56%).
Zowel de intentie om dit jaar een vakantie te boeken voor bestemmingen rond de Middellandse Zee (34%) als voor verre bestemmingen (15%) lijkt te winnen aan populariteit ten opzichte van verleden jaar (resp. 30% en 11%).

Ook bezuinigen op de voorgenomen vakantie is, volgens het onderzoek, niet aan de orde. Bijna 80% verwacht evenveel of zelfs meer uit te gaan geven aan zijn zomervakantie. De potentiële reiziger die wel wil bezuinigen, doet dat bijvoorbeeld door te kiezen voor een minder verre bestemming, een goedkopere accommodatie of voor een ander vakantievervoermiddel.
Zo lijkt in de plannen van de vakantieganger komend jaar de auto naar een Middellandse Zeebestemming iets meer de voorkeur te genieten dan vorig jaar ten koste van het vliegtuig.

De Nederlander zegt meer terughoudend te zijn in de aanschaf van een nieuw huis, nieuwe auto en meubels dan in het ondernemen van een vakantie. Een rol hierbij kunnen ook de lagere olieprijzen zijn, en een mate van gewenning van slecht nieuws. Vooralsnog laat het onderzoek zien dat de koopkracht van de Nederlander op peil blijft en hij niet veel wil inleveren op zijn vakantie.