Nederlands Migratie Instituut start RemigrantenDesk

12/01/2009 16:08

Stichting Nederlands Migratie Instituut

NMI BREIDT DIENSTVERLENING UIT TOT OVER DE GRENS

Utrecht, 12 januari 2009

Op 1 januari is het Nederlands Migratie Instituut (NMI) het project 'Voorlichting en advies aan remigranten in de herkomstlanden', oftewel de RemigrantenDesk, gestart. Dit betekent dat het NMI zijn diensten niet alleen meer aanbiedt aan migranten in Nederland, maar ook aan diegenen die geremigreerd zijn.

De ervaring leert dat remigranten regelmatig vragen en problemen hebben met de Nederlandse sociale zekerheid, belastingen en verblijfsdocumenten. Met financiële ondersteuning van het ministerie van WWI heeft het NMI daarom per 1 januari voor remigranten de RemigrantenDesk ingesteld. Alle mensen die vanuit Nederland zijn geremigreerd kunnen nu bij het NMI terecht met vragen over alle aan remigratie gerelateerde zaken, zoals de export van uitkeringen, de Remigratiewet en wijzigingen daarbinnen, de volksverzekeringen en relevante regelgeving. Dit kan via telefoon, fax en het Emailadres remigrant@nmigratie.nl. In aanvulling op deze directe dienstverlening vanuit Nederland zullen, in samenwerking met lokale organisaties, NMI-consulenten ook voorlichtingsbijeenkomsten houden voor remigranten in herkomstlanden. Het project 'Voorlichting en advies aan remigranten in de herkomstlanden' richt zich vooral op remigranten in Turkije, Marokko, Suriname en Bosnië.

Het NMI werkt landelijk voor personen en groepen die vragen hebben over remigratie. Migranten en erkende vluchtelingen die zich op hun terugkeer willen oriënteren, kunnen bij het NMI terecht voor informatie en begeleiding op veertien spreekuurlocaties in het land. Ook kan men terecht bij de Remigratie-infolijn (T 030 236 42 45).





http://www.nmigratie.nl


Noot voor de redactie: