Miljarden minder uitgaven aan advies door kredietcrisis niet nadelig

12/01/2009 09:15

AdviseurMakelaar (TM) BV

's-Hertogenbosch, 12 januari 2009

Bedrijven en ook overheden hebben de aankomende jaren miljarden minder uit te geven aan de externe inhuur van adviesbureaus. Desondanks is de verwachting dat dit geen nadelige gevolgen hoeft te hebben en er zelfs voordelen te behalen zijn. Door juist nu slimmer in te gaan huren door het niet over de balk gooien van beschikbare (financiële) middelen, kunnen de bezuinigingen gecompenseerd worden, blijkt uit onderzoek van AdviseurMakelaar BV.

Als gevolg van de kredietcrisis geven bedrijven en overheden aan dat ze kritischer moeten gaan kijken naar de uitgaven aan de externe inhuur van professionele adviesdienstverlening. Daarom wordt het door onderzochte organisaties van cruciaal belang gevonden dat er beter nagedacht moet worden over de nut- en noodzaak van de externe inhuur, wat de echte adviesbehoefte is alsmede het vinden van het juiste adviesbureau qua expertise en prijsstelling. Door een hoger rendement te behalen op de ingehuurde adviezen kunnen de lagere budgetten worden gecompenseerd.

Voor 2009 wordt een negatieve groei verwacht van circa 10% blijkt uit onderzoek. Dit betekent op jaarbasis een totale bezuiniging op de uitgaven van bedrijven en overheden aan professionele (advies)dienstverlening van circa 6,5 miljard euro. In 2008 zijn de eerste tekenen zichtbaar geworden dat bedrijven en overheden meer de hand op de knip hebben gehouden ten aanzien van professionele adviesdienstverlening. Na een sterke stijging van de totale uitgaven in Nederland tussen 2004 en 2007 is de verwachte groei van de uitgaven over 2008 met circa 2/3 gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. CBS cijfers over de markt van professionele (advies)dienstverleners bevestigen deze trend.

Onderzoek van AdviseurMakelaar BV heeft eerder uitgewezen dat bedrijven en overheden miljarden euro's hebben kunnen besparen door slimmer in te huren. Besparingen tot wel 25% op het uitgegeven budget zijn hierbij realiseerbaar, zonder dat dit merkbare gevolgen heeft voor het bereiken van de doelen van een organisatie. Helaas constateerde de bedrijven pas achteraf dat er geld verspild is aan externe inhuur door een te laag rendement van uitgevoerde adviesopdrachten en een adviseurtevredenheid die nog steeds ver onder de maat is. De noodzaak om hier daadwerkelijk iets mee te moeten doen werd niet zo ervaren door de onderzochte organisaties.

De adviesvraag blijkt overigens in deze tijd ook (deels) te verschuiven. Bedrijven zeggen nu echt behoefte te hebben aan specifieke oplossingen of adviezen die echt resultaat en toegevoegde waarde bieden. Hierbij wordt veelvuldig genoemd adviezen of oplossingen om kosten te besparen, al dan niet op basis van "no-cure, no-pay". Ook wordt aangegeven dat er relatief veel minder gebruik zal worden gemaakt van detacheringbureaus of interim management organisaties dan van adviesbureaus of consultancy firma's die meer toegevoegde waarde en concrete resultaten leveren. Tevens wordt verwacht dat de kredietcrisis zal leiden tot nieuw beleid binnen organisaties en regelgeving vanuit de overheid, wat weer leidt tot een andere behoefte aan externe adviesdienstverlening.

Voor het slimmer inhuren van professionele adviesdienstverlening wordt nu zeker van belang gevonden een heldere business case, een professioneel en objectief inkoopproces, het heel gericht inzetten van de schaarste middelen (geld en personeel) en het alleen inschakelen van de juiste adviesbureaus die toegevoegde waarde leveren. Ook blijft het zelf voeren van de regie een randvoorwaarde voor een succesvol adviestraject.





http://www.AdviseurMakelaar.nl