Ingezonden persbericht


Unieke kansen voor de horeca, ondanks economische neergang

Amsterdam, 12 januari 2009

De Nederlandse horeca heeft in 2009 voldoende kansen, ondanks dat de consument het komende jaar extra zorgvuldig zal zijn in de keuze om de euro uit te geven. Ondanks de kredietcrisis wordt verwacht dat de koopkracht van de consument licht zal groeien. "Daar liggen unieke mogelijkheden voor de horeca, wanneer wij onze gasten voldoende kwaliteit en beleving bieden tegen een redelijke prijs", aldus de nieuwe directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland. "Stuurmanskunst, innovatief ondernemen en oog voor maatschappelijke kwesties zoals (voedsel)veiligheid en obesitas, zijn in de horeca belangrijke drijfveren om aan de wensen van onze gasten te voldoen. Investeren in mensen en bedrijf blijft belangrijk. De professionaliteit en flexibiliteit van de horecabranche geven daarbij vertrouwen", stelt van der Grinten.

Economische vooruitblik 2009
De consument heeft voldoende te besteden, maar zal voorzichtig zijn. Een voorzichtige prognose van het CBS van de omzet in de totale horeca is een daling van 0,75%. De zakelijke markt blijft onder druk staan door de buitenlandse economische ontwikkelingen. Meer mensen kiezen voor recreatie dichtbij huis. Het binnenlandse toerisme zal daarvan profiteren. Koninklijke Horeca Nederland zal in een unieke samenwerking met NBTC, Recron en VVV's extra inspanningen leveren om consumenten de vele mogelijkheden in Nederland te presenteren. Verder geven horecaondernemers aan dat ze vertrouwen hebben in het nieuwe jaar, 50% van de ondernemers blijft in 2009 investeren en 30% investeert zelfs meer dan in 2008.

Trends
Trends voor 2009 zijn het gebruik van streekgebonden producten, speciaalbieren en de opkomst van specialiteitenkoffie. In hotels komt steeds meer aandacht voor design. De horeca als third place wordt steeds belangrijker; een neutraal en gastvrij terrein waarin mensen van allerlei kleur en leeftijd elkaar ontmoeten, leren kennen en leren vertrouwen. En zo een basis leggen voor samenleven en samenwerken in Nederland. Het nachtleven wordt kleinschaliger en gevarieerder. Grootschalige dance-events met een vriendelijke sfeer op opvallende locaties worden bezocht door zowel tieners als zestigers. Ook blijft er aandacht voor gezonde producten. In de strijd tegen obesitas worden vaker 'tasting menu's' geboden die bestaan uit meerdere kleine gangen.

Terugblik 2008
De totale omzet steeg licht met 0,5% naar 14,4 miljard euro. Mede door het dalende consumentenvertrouwen bleef de groei onder de maat. Alleen de hotelsector kende een groei van 3,5%, maar dit verschilde sterk per regio. In 2008 stonden ruim 300.000 medewerkers en 43.000 ondernemers klaar om per week ruim14 miljoen gasten te ontvangen. Het meeste historische feit voor de horeca in 2008 was de invoering van het rookverbod.