Stimuleringsfonds voor de Pers

Subsidie voor vervolgonderzoek Mediacompetenties

Kenniscentrum GOC - Vervolgonderzoek mediacompetenties Datum besluit: 09-01-2009

Kenniscentrum GOC heeft voor de samenwerkende brancheorganisaties Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en Nederlands Uitgevers Verbond (NUV) een plan van aanpak ontwikkeld dat bestaat uit drie fases, te weten: onderzoek, ontwikkeling en implementatie. Het project moet uiteindelijk leiden tot nieuwe opleidingen, diploma's en HRM-instrumenten voor de bedrijfstak. Voor de onderzoeksfase hebben de organisaties in 2007 en 2008 een subsidie ontvangen ter hoogte van ¤ 129.380. De tweede fase van het project - de ontwikkelfase - bestaat volgens de initiatiefnemers ook uit een aantal onderzoeksactiviteiten en het Stimuleringsfonds heeft besloten voor dit vervolonderzoek bestaande uit een ontwerpstudie naar een digitale kennisbank mediastudies en een toepassingsgericht onderzoek via pilots een subsidie beschikbaar te stellen van ten hoogste ¤ 62.000.

Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag voor subsidie aan dit project is gebaseerd op artikel 8.15 van de Mediawet 2008, dat de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds heeft geconstateerd dat dat hier het geval is. Volgens de aanvrager wordt het onderzoek niet alleen gebruikt om het onderwijsaanbod te verbeteren, maar dient het ook om innovatie en daarmee continuïteit van de mediasector en pluriformiteit van het aanbod te kunnen bereiken. In diverse adviezen heeft het Stimuleringsfonds eerder al aanbevolen dat de persbedrijfstak zich wat innovatie betreft offensief moet opstellen om de mogelijkheden van nieuwe elektronische ontwikkelingen te benutten. Dit vervolgonderzoek sluit daar in beginsel goed bij aan.