Ingezonden persbericht


Persbericht

Novo Nordisk B.V. benoemt Erik Lommerde tot algemeen directeur

2009: kennisoverdracht centraal om toekomst van diabetes te veranderen

Alphen aan den Rijn, 12 januari 2009 - Novo Nordisk B.V. heeft in Erik Lommerde (1970) de nieuwe algemeen directeur voor Nederland gevonden. Lommerde is officieel vanaf 1 januari de opvolger van Søren Niegel, die inmiddels begonnen is als Vice President Strategic Operations van Novo Nordisk in Zürich. Lommerde was al eerder werkzaam voor Novo Nordisk in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk, onder andere als Specialistenbezoeker, Sales Manager en Sales & Marketing directeur.

Visie
Natuurlijk blijft Novo Nordisk zich ook onder Lommerde inzetten voor de behandeling van diabetes met moderne medicatie, geavanceerde toedieningssystemen en optimale diabeteszorg. Met de diverse Changing Diabetes initiatieven hoopt Novo Nordisk ook een blijvende bijdrage te leveren aan het veranderen van de toekomst van diabetes. Hiertoe zal Lommerde zich samen met de medewerkers van de Nederlandse vestiging voor een belangrijk deel gaan richten op educatie van behandelaren in de eerste- en tweedelijns zorg. Lommerde zal de komende periode veel contacten leggen en onderhouden met key opinion leaders, waaronder diabetesbehandelaren en belangenorganisaties.

Lommerde: "Voor 2009 is in ieder geval een van onze hoofddoelen om via kennisoverdracht en samenwerking het leven van mensen met diabetes te verbeteren en de toekomst van diabetes te veranderen."

Erik Lommerde
Lommerde studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna behaalde hij de Master of Business Administration (MBA) aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en volgde hij de postdoctorale opleiding Marketing IMD in het Zwitserse Lausanne. In 1993 startte hij zijn loopbaan bij Zambon Groep als artsenbezoeker, waarna hij in 1995 aan de slag ging bij Novo Nordisk als Specialistenbezoeker.

Binnen Novo Nordisk groeide Lommerde snel door naar de functie van Sales & Marketing directeur, waarna hij in 2002 bij Novo Nordisk UK & Ireland startte als Marketing directeur. In 2003 nam hij de uitdaging aan om een Europese vestiging van het Amerikaans Hutchinson Inc. op te zetten. Voordat Lommerde weer terugkeerde naar Novo Nordisk Nederland, had hij sinds 2007 zijn eigen bedrijf Lommerde B.V. waarin diabetes eveneens centraal stond.

Over Changing Diabetes
Novo Nordisk beschouwt het als haar missie om de toekomst van diabetes te veranderen. Om deze visie vorm te geven, heeft de organisatie het 'Changing Diabetes'-programma ontwikkeld. Dit programma omvat diverse nationale en internationale initiatieven, die zich richten op communicatie met en voorlichting van mensen met diabetes, familie, vrienden, docenten, politici, artsen, zorgverzekeraars en andere betrokkenen. Met Changing Diabetes wil Novo Nordisk bereiken dat de behandeling van de ziekte, de diabeteszorg, de wijze waarop de maatschappij met de ziekte omgaat en de toekomst van diabetes veranderen en verbeteren. Meer informatie op: www.changingdiabetes.nl.

Over Novo Nordisk
Novo Nordisk is een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg. Het bedrijf heeft een groot aanbod diabetesmedicatie en geavanceerde insulinetoedieningssystemen voor de behandeling van diabetes. Bovendien is Novo Nordisk toonaangevend op het gebied van stollingsstoornissen, groeihormoontherapie en hormonale substitutietherapie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken; Novo Nordisk heeft meer dan 26.550 medewerkers in dienst in 80 landen, en brengt zijn producten op de markt in 179 landen. B-aandelen van Novo Nordisk zijn genoteerd aan de beurzen van Kopenhagen en Londen. ADR's van Novo Nordisk zijn genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool 'NVO'. Novo Nordisk B.V. is gevestigd in Alphen aan den Rijn en heeft 150 medewerkers. Meer informatie op: www.novonordisk.nl.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:
Karin van Geelen, Yellow Communications, telefoon 023 555 34 24 of via e-mail karin@yellow-communications.com