Ingezonden persbericht


13 januari 2009 |

Onafgebroken op succeskoers: 10 jaar BMW X5

Het is precies 10 jaar geleden dat de BMW X5 als eerste Sports Activity Vehicle (SAV) werd voorgesteld op de NAIAS Detroit Auto Show. De combinatie van ongekende rijdynamiek op de weg en uitstekende tractie daarnaast bleek zeer succesvol; Inmiddels is de BMW X5 al 10 jaar lang een begrip. Sinds zijn lancering in 1999 zijn er wereldwijd al 845.000 stuks verkocht, waarvan al bijna 7.700 auto's in Nederland. Een ongekende hoeveelheid voor een auto uit deze prijsklasse.

De nieuwe BMW X5 is dus nog steeds toonaangevend en tevens marktleider in het SAV segment, mede dankzij de brandstofbesparende EfficientDynamics technologie. Daar waar de Nederlandse markt voor premium full-size SAV's over 2008 met ongeveer 27 procent daalde, wist de BMW X5 met ruim 1.100 verkochte exemplaren zijn verkoopcijfers nagenoeg op het niveau van 2007 te houden. Dat de hoogte van de vorig jaar ingevoerde CO2-heffing ('slurptax') voor de efficiënte BMW X5 meeviel, heeft hier natuurlijk zeker aan bijgedragen. Waar concurrenten tot wel 9.000 euro aan heffing kregen opgelegd, bleef dit bij de meest verkochte BMW X5 beperkt tot slechts 1.500 euro. Het succes van de X5 heeft dan ook geleid tot het ontstaan van een heuse X familie met een BMW X3, X5 en X6. Later dit jaar zal daar nog de X1 aan worden toegevoegd.

BMW typisch rijplezier in een nieuw marktsegment

De kracht van de BMW X5 zit hem in de combinatie van bijzonder fascinerende eigenschappen. Met dit model slaagde men erin het typische BMW rijplezier op een nieuw marktsegment over te dragen. De ruime en permanent vierwiel aangedreven BMW X5 combineert de rijeigenschappen van een traditionele BMW met een uitstekende mobiliteit buiten de gebaande paden. Zijn veilige carrosserie en onafhankelijke wielophanging onderscheiden de BMW X5 duidelijk van off-road voertuigen.

Bij de tweede generatie BMW X5, die geïntroduceerd werd in het najaar van 2006 zijn de onderscheidende kenmerken van de SAV consequent verbeterd. Met zijn nog ruimere en luxueuzere interieur en verfijnde aandrijftechniek heeft de nieuwe BMW X5 opnieuw de lat hoger gelegd. Het is tevens de eerste BMW die uitgerust kan worden met 7 zitplaatsen. Zijn steeds verder doorontwikkelde xDrive variabele vierwielaandrijving verhoogd bovendien het rijplezier zowel op de weg als ook op onverharde oppervlakken.

Verlaagd verbruik bij meer vermogen

In de loop van het tienjarige bestaan van de auto kon dankzij EfficientDynamics het brandstofverbruik van alle varianten aanzienlijk worden verlaagd en daarbij de prestaties worden verbeterd. Zo behaalt de huidige BMW X5 xDrive48i met een verbruik van 12,1 liter per 100 km een 13 procent gunstiger verbruik als zijn bijna 70 pk zwakkere voorganger uit 2000. De BMW X5 xDrive30i overtreft op zijn beurt zijn voorloper met 41 pk maar verbruikt tegelijkertijd met 10,3 liter op 100 km maar liefst 20 procent minder brandstof. Ook bij de 3.0 liter dieselmotor een gelijk beeld: 51 pk meer vermogen bij een meer dan 15 procent lager verbruik van 8,2 liter op 100 km.

BMW premium marktleider in vierwielaandrijving

Het succes van de BMW X5 heeft de basis gelegd voor de huidige status van BMW als grootste aanbieder van premium vierwiel aangedreven voertuigen. Het innovatieve vierwielaandrijvingsysteem xDrive verdeelt de krachten volledig variabel over de voor- en achteras, waardoor onder alle omstandigheden optimale tractie en dus ook veiligheid wordt gegarandeerd.

Met het concept van de BMW X5 zijn talloze prestigieuze prijzen gewonnen op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Zo is in 2003 het maximale aantal van 5 sterren voor de Euro NCAP crash test uitgereikt aan de BMW X5 en won de auto in 2007 de J.D. Power Gold Award voor klantentevredenheid in de VS.

Rijswijk, 13 januari 2009



Ingezonden persbericht