Ingezonden persbericht




Schriftelijke vragen

Artikelen 151, 167 en 179 Provinciewet
Artikel 39 RvO Provinciale Staten van Overijssel

|Nr.:                                                                 |
|                                                                     |
|                                                                     |
|                                                                     |
|Aan het college van Gedeputeerde Staten                              |
|                                                                     |
|                                                                     |
|Onderwerp: Verbetering spoortrajecten Zwolle - Emmen en Twente -     |
|Drenthe                                                              |
|                                                                     |
|Ondergetekende stelt aan het college van Gedeputeerde Staten de      |
|volgende vragen:                                                     |
|                                                                     |
|Wat is de stand van zaken met betrekking tot de doelstelling uit het |
|coalitie-akkoord, (vertaald in de OV-tactiek en de Dynamische        |
|Beleidsagenda Verkeer en Vervoer 2009) m.b.t. tot de verbetering van |
|de trajecten Zwolle - Emmen en Twente -Emmen"                        |
|Zijn partijen (Provincie Overijssel, Provincie Drenthe, Regio Twente,|
|ProRail, NS/Rijk  en de aanliggende gemeenten) bereid constructief   |
|mee te werken en kan er zonodig een (extra) impuls aan de gesprekken |
|worden gegeven om met nieuw elan een volgende stap in het proces te  |
|zetten?                                                              |
|Wordt voldoende creativiteit ontplooid om met de meest moderne       |
|technische middelen, gerichte (kleinschalige?) aanpassingen te       |
|verrichten? We wijzen u hierbij (ook) op de breed aangenomen motie   |
|van PvdA, CDA en CU d.d. 29 oktober 2008 met betrekking tot het      |
|Regionaal Kernnet en op de notitie OV-tactiek "OVerIJSSEL" waarin    |
|staat: "Het regionaal kernnet vormt het hart van het openbaar vervoer|
|binnen de provinciegrenzen". Genoemde verbindingen maken daar        |
|onderdeel van uit.                                                   |
|Bent u met ons van mening dat de onderzoeken en gesprekken tot keuzes|
|moeten leiden en bent u bereid die keuzes met de financiële          |
|onderbouwing aan ons voor te leggen (b.v. via een masterplan)?       |
|                                                                     |
|                                                                     |
|                                                                     |
|Toelichting                                                          |
|                                                                     |
|De lijn Twente - Drenthe was één van de eerste gedecentraliseerde    |
|spoorlijnen (1998).  Enkele verbeteringen met name aanpassing        |
|materieel en verbetering aansluitingen op het traject Twente -       |
|Drenthe hebben al tot een (forse) toename geleid van reizigers (+25  |
|%).                                                                  |
|                                                                     |
|Eind 2007 hebben Drenthe en Overijssel de exploitatie van de         |
|spoorlijn Zwolle - Emmen overgenomen van het rijk. Om in de toekomst |
|de dienstregeling te kunnen handhaven en te verbeteren zijn          |
|infrastructurele aanpassingen nodig. Dit hebben we reeds             |
|geconstateerd bij de overname. Studies en overleg zouden moeten      |
|uitwijzen welke aanpassingen en hoeveel geld er nodig zou zijn.      |
|Voor het traject Twente - Drenthe is in het verleden door betrokken  |
|overheden een infrastructuurspaarpot gevormd. Ook is er als          |
|compensatie voor het wegvallen van de Zuiderzeelijn geld beschikbaar |
|gekomen voor de lijn Zwolle - Emmen. Tevens is er door het Rijk geld |
|beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan de infrastructuur bij de   |
|decentralisatie.                                                     |
|                                                                     |
|In het coalitieakkoord hebben we reeds afgesproken dat verkenning van|
|verbetering van het traject Zwolle - Emmen en Drenthe - Twente  (in  |
|gezamenlijkheid) nodig is.                                           |
|Moderne technieken zoals GPS en aanpassingen zoals passeerstroken en |
|spoorverdubbelingen op strategische plaatsen zijn, evenals           |
|doortrekking van de lijn Almelo-Mariënberg naar Hardenberg, opties.  |
|Bovendien kan inzetten op verbetering van de lijn Twente - Drenthe   |
|leiden tot ontlasting van de lijn Zwolle -Noord Nederland (knelpunt  |
|Herfte)                                                              |
|                                                                     |
|Ondanks signalen dat er wel de wil en bereidheid is om de genoemde   |
|trajecten te verbeteren, blijven concrete plannen nog uit. De        |
|belangen van de reizigers en de betrokken partijen (Provincie        |
|Overijssel, Provincie Drenthe, Regio Twente, ProRail, NS/Rijk  en de |
|aanliggende gemeenten) zijn groot. Daarom is de CDA- fractie van     |
|mening dat er gezien onze coalitieopdracht van vertrouwen, verbinden |
|en versnellen geen tijd verloren mag gaan.                           |
|                                                                     |
|                                                                     |
|Wim Markvoort                                                        |
|Namens de CDA-Statenfractie Overijssel                               |
|                                                                     |
|                                                                     |
|                                                                     |

---- --
Olst, 13 januari 2009

Persbericht

CDA wil actie zien in verbetering van Openbaar Vervoer

De CDA-Statenfractie Overijssel wil vorderingen zien als het gaat om het verbeteren van het Openbaar Vervoer (OV) in de provincie Overijssel. Concreet wordt aandacht gevraagd voor verbetering van de spoorverbinding Zwolle Emmen in samenhang met de lijn Twente Drenthe Volgens het CDA zijn de betrokken partijen het eens over de verbetering van het OV. Maar er worden nog te weinig stappen ondernomen. Nu bestaat de indruk dat de partijen op elkaar wachten om vervolginitiatieven te nemen. Het CDA acht de tijd rijp om nu met concrete voorstellen te komen.

Het CDA wil conform de afspraken in het coalitieakkoord een verbetering zien van het OV richting Drenthe en Noord-Nederland. Door in te zetten op aanpassingen van de lijn Twente-Drente aan de hand van moderne technieken als GPS en het op strategische plaatsen aanleggen van passeersporen en spoorverdubbeling zal ook het railverkeer Zwolle-Noord Nederland worden ontlast. Hierdoor neemt de druk af op het hoofdkernnet bij Herfte-Zwolle.. Eerder is al geconstateerd dat enkele eenvoudige aanpassingen op het traject Twente-Drente tot een (forse) toename van het aantal reizigers hebben geleid.

Middels schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft het CDA nu gevraagd om te komen tot concrete acties om het OV een forse impuls te geven.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht