Persberichten


Vakantiebeurs 2009: lekker weg in eigen land is nu weer hot en trendy

Publicatiedatum: 21-11-2008

Persbericht
Utrecht, 6 januari 2009

Beleef Nederland in hal 12

Lekker weg in eigen land is anno 2009 weer hot en trendy. Veel Nederlanders 'ontdekken' - opnieuw - hun eigen land als vakantiebestemming, zo weet het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Niet moet worden uitgesloten dat de huidige economische situatie ook wel eens voordelig kan zijn voor de binnenlandse vakantiemarkt. Eén ding is zeker, jaarlijks maken de Nederlanders ruim 18 miljoen vakanties in Nederland, waarmee ons land al jaren nummer één is op de lijst van favoriete vakantiebestemmingen. Na 'Nooitverwacht Nederland' komt het NBTC ook nu weer met een nieuw themajaar, dat zelfs wordt uitgesmeerd over twee jaren (2009 en 2010): 'Holland Art Cities'.
Alle toeristische attracties die Nederland te bieden heeft uiteraard worden ook dit jaar weer prominent gepresenteerd in de Beleef Nederland-hal van de Vakantiebeurs, van woensdag 14 tot en met zondag 18 januari 2009 in Jaarbeurs Utrecht. Van noord naar zuid en van oost naar west presenteren zich de provincies, regio's en steden om Nederland in vele kleurrijke variaties en met persoonlijke informatie van lokale standhouders een eigen inhoud te geven.


Klassiek en Trendy'
Een hot thema is op dit moment 'Klassiek en Trendy', waarmee aandacht wordt gevraagd voor de schijnbare tegenstelling die er is tussen 'dat van vroeger' en het heden. Anders gezegd, Delfts Blauw wordt gecombineerd met Dutch design en tijdens een Dance Festival is er ook warme chocolademelk. Retro is er weer om te laten zien. Het is niet meer gek om met opa en oma naar Drenthe te gaan of als volwassen moeder met je dochter uit je dak te gaan in de Heineken Music Hall.

Wandelen en fietsen
Maar ouderwets of modern, de Nederlander houdt vooral van wandelen en fietsen en doet dat ook graag in gezinsverband. De kustbewoners houden ervan om de bossen in oost en zuid op te zoeken en de bewoners uit die streken reizen graag af naar onze kuststreken, waarbij de Wadden favoriet zijn. Slapen doet de Nederlander nog wel veel op de camping, maar op iets oudere leeftijd ook graag in bungalowparken of (karakteristieke) hotels. Stedentrips maken zijn ook populair, vooral in middelgrote steden als bijvoorbeeld Groningen, Breda of Nijmegen.

Oppasouders
Die uitstapjes worden gemaakt om te winkelen, een museum te bezoeken, een braderie mee te maken of over een weekmarkt te slenteren en neer te strijken op een terrasje. Een harinkje happen of pannenkoeken eten zijn geliefde tussendoortjes en dat laatste zal ook weer kunnen op de Vakantiebeurs. De oppasouders vormen bij de korte vakanties of dagje uit een steeds grotere groep. Temeer daar de oppassende grootouders ook vaak hun kleinkinderen meenemen. Buiten het oppassen is de groep vijftigplussers een belangrijke factor in het verlengen van het seizoen. Voor die groep is de Beleef Nederland-hal op de Vakantiebeurs een bron van inspiratie voor een dagje uit of langer.

Nieuw thema
Het nieuwe thema 'Holland Art Cities' in 2009 en 2010 heeft het NBTC gekozen om aan te geven hoeveel cultuur wij in Nederland per vierkante kilometer hebben. In beide jaren komen met name heel bijzondere exposities in de vier grote steden. De thema's zijn onder meer: 'Hollandse meesters', 'Internationale invloeden' en 'Jong: modern, hedendaags en design'. Het gehele tweejaarlijkse programma omvat minimaal 25 exposities. Hoogtepunten zijn onder meer de opening van de Hermitage en de heropening van het Stedelijk Museum in Amsterdam. De verwachting is trouwens dat al deze Holland Art Cities-acitiviteiten ruim 200.000 extra buitenlandse toeristen trekken.

Openingstijden
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2009 zijn van woensdag 14 januari t/m zondag 18 januari van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag 16 januari van 10.00 tot 21.00 uur. Kaarten, met een aanzienlijke korting van ¤ 5,50, zijn verkrijgbaar in de voorverkoop via www.vakantiebeurs.nl.


Noot voor de redactie (