OPTA: ISP's moeten voorlichting over internetveiligheid verbeteren

14/01/2009 09:30

Opta

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, wil dat internetservice providers (ISP's) de voorlichting over internetveiligheid aan consumenten verbeteren. Voor de gemiddelde internetter is het onvoldoende duidelijk hoe hij zich kan beschermen tegen online risico's, zoals spam, spyware, virussen en botnets. Daarom moeten ISP's hun klanten hierover goed voorlichten. In de Telecommunicatiewet staat een zogeheten 'informatieplicht' voor aanbieders. Vandaag heeft OPTA beleidsregels gepubliceerd over deze informatieplicht over internetveiligheid die geldt voor ISP's en andere internetaanbieders (zoals van mobiel internet). Met deze beleidsregels geeft OPTA concreet aan wat zij onder deze plicht verstaat. Daarnaast maakt OPTA duidelijk wat zij doet als aanbieders zich niet aan deze plicht houden. Dan kan OPTA een last onder dwangsom opleggen om een aanbieder ertoe te dwingen de voorlichting te verbeteren. Het doel is om ervoor te zorgen dat aanbieders hun klanten goed voorlichten. Dan is de gemiddelde internetter in staat zichzelf beschermen tegen internetonveiligheden.

Nul-meting

In de beleidsregels noemt OPTA een achttal risico's waarover de consument minimaal voorgelicht moet worden en de wijze waarop consumenten voorgelicht moet worden. Deze risico's zijn spam, botnets, phishing, spyware, trojans, router beveiliging, identiteitsdiefstal en ongewenste websites. Eind december heeft OPTA in een nul-meting bij websites van zo'n 35 aanbieders gekeken in hoeverre deze aan de minimum voorlichtingseisen voldoen. Op zes positieve uitzonderingen na, heeft OPTA geconstateerd dat bij de meerderheid de voorlichting aanzienlijk beter moet. Met name bij de aanbieders van mobiel internet is de voorlichting onder de maat. In maart 2009 gaat OPTA bekijken of de voorlichting aan consumenten verbeterd is. Eind september vorig jaar heeft OPTA voorlopige beleidsregels over de informatieplicht gepubliceerd en aanbieders uitgenodigd te reageren. Gezien de positieve reacties verwacht OPTA dat aanbieders zullen meewerken aan het verbeteren van de voorlichting over internetveiligheid aan hun klanten.

Beleid internetveiligheid

De informatieplicht valt onder de plicht voor aanbieders om te zorgen voor de veiligheid van hun diensten voor hun klanten. Daarnaast is OPTA op dit moment met ISP's aan het kijken hoe botnets aangepakt kunnen worden. Botnets, netwerken van zogeheten 'zombiecomputers', kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld spam te versturen. OPTA blijft actief in spambestrijding, mede op basis van klachten die consumenten indienen bij www.spamklacht.nl. In 2008 heeft OPTA mede dankzij de bij deze website ingediende klachten 5 boetes opgelegd van in totaal 624.000 euro.

ConsuWijzer en spamklacht

Consumenten kunnen met klachten over voorlichting terecht bij hun aanbieder. Daarnaast kunnen zij ook een signaal achterlaten bij www.consuwijzer.nl. Deze signalen komen dan rechtstreeks bij OPTA terecht. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en OPTA. ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. ConsuWijzer is ook telefonisch bereikbaar via 088 - 0 70 70 70. Klachten over spam kunnen consumenten rechtstreeks bij OPTA indienen via www.spamklacht.nl.





http://www.opta.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,