KPMG


Voordelen financiële Shared Services Centres nog onvoldoende benut

14|01|09 - Onderzoek onder 230 senior finance executives van grote Europese organisaties die gebruik maken SSC's.

Bedrijven met een 'Shared Services Centre' (SSC) plukken hiervan nog onvoldoende de verwachte voordelen. Van de bedrijven die over een SSC beschikken, vinden één op de drie dat het nauwelijks toegevoegde waarde heeft.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 230 senior finance executives van grote Europese organisaties die gebruik maken SSC's. Ondanks het feit dat SCC's de laatste tien jaar aan populariteit hebben gewonnen, blijkt dat bijna 20% van de onderzochte bedrijven hun SCC's als gebrekkig beoordeelt en dat bijna een derde het gevoel heeft dat ze de beloofde voordelen (nog) niet hebben kunnen realiseren.

"Slechte processen en een gebrek aan standaardisatie blijken de voordelen van een SSC in grote mate te beperken", constateert Maarten van Delft Westerhof van KPMG Advisory. Van Delft Westerhof: "Bij de meeste SSC's ligt de nadruk niet op het verbeteren van de klanttevredenheid. Bovendien blijkt het SSC het personeel in het algemeen onvoldoende ontplooiingsmogelijkheden te bieden. De bedrijven verkijken zich dan ook veelal op de inspanningen die nodig zijn om een SSC succesvol te maken.

Het lijkt er op dat veel organisaties de omvang van de veranderingen, de inspanning van het management die vereist zijn een SSC op te zetten en te onderhouden en het bij elkaar brengen van afwijkende processen op een centrale locatie hebben onderschat. SSC's die wel goed functioneren blijken zich te onderscheiden door de steun die zij van het senior management krijgen waarbij zij de business case konden waarmaken zonder aan kwaliteit in te leveren. Deze steun zorgt voor een goede inbedding binnen het bedrijf, een constante focus op het verbeteren van service en het bereiken van een hoge standaardisatie. SSC's die gebrekkig functioneren blijken de steun vanuit het senior management te ontberen, waardoor de invoering vertraging oploopt."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de uitstekend functionerende SSCs zich onderscheiden door een constante focus op het verbeteren van de service, prestatiemeting, een intensieve dialoog met de klant en het toevoegen van activiteiten die meer waarde toevoegen zoals management informatie, analyse en inkoop. Van Delft Westerhof: "Door de introductie van een SSC zijn deze ondernemingen in staat gebleken meer tijd te besteden aan hun kernactiviteiten. Het resultaat hiervan is dat ze meer omzet konden genereren en meer tijd hadden om zich te concentreren op écht belangrijke zaken zoals het verbeteren van de winstgevendheid, kostenreductie en het verbeteren van de liquiditeitspositie."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.