Politie Limburg-Zuid

Grootschalig offensief tegen drugsoverlast 'BorderlineS' officieel van start

Op woensdag 14 januari starten de in totaal 50 mannen en vrouwen van het nieuwe team BorderlineS officieel met hun grootschalig offensief tegen drugsoverlast. Uit alle geledingen van de politieorganisatie in Zuid-Limburg en de Koninklijke Marechaussee is een team met een sterke drive op de been gebracht om een vuist te maken tegenover de drugsrunners en -dealers die Maastricht en omstreken al jarenlang onveilig maken.
BorderlineS is de opvolger van het project Nomen dat zich vooral concentreerde op het A2-traject tussen Maastricht en de Belgische grens. De capriolen die de runners daar uithalen met ongeveer alle automobilisten met buitenlandse kentekens, tarten elke beschrijving. Zelfs auto's van gezinnen met jonge kinderen op de achterbank worden klemgereden en agressief benaderd. Argeloze toeristen en andere buitenlandse bezoekers staan op dit deel van de A2 regelmatig doodsangsten uit.
In het kader van Nomen is hiertegen krachtig opgetreden: 54 actiedagen / 920 runners gecontroleerd / 120 aanhoudingen / 83 auto's en geld inbeslaggenomen / > 3000 PVs' / 42 drugspanden ontmanteld.
Maar een bevredigend lange termijneffect bleef desondanks uit. De runners en dealers bleven komen, resp. werden meteen vervangen. De organisaties die hier achter zitten, blijken hun lucratieve zaakjes goed voor elkaar te hebben. Ook de stroom drugstoeristen die zelfs vanuit Zuid-Frankrijk de weg naar Maastricht weet te vinden, blijft onverminderd groot.
In reactie op het politieoptreden passen de in Maastricht en omgeving actieve runners en dealers hun werkwijze, werkterrein en zelfs werktijden voortdurend aan om hun bloeiende handel overeind te kunnen houden. Het BorderlineS-team speelt daarop in door maximaal flexibel met deze doelgroep mee te bewegen.

BorderlineS legt in eerste instantie de nadruk op de drugsoverlast in en om Maastricht. Ook relevante zaken elders in de regio worden opgepakt, maar het zwaartepunt ligt op Maastricht, dat tot diep in Zuid-Frankrijk drugstoeristen blijkt aan te trekken. In eerste aanleg heeft het ministerie EUR 900.000 ter beschikking gesteld. Dit bedrag hoopt de regionale driehoek ook voor de twee daaropvolgende jaren te krijgen: de volledige uitrol van deze aanpak naar de regio en vervolgens naar de Euregio Maas-Rijn.
Het nieuwe team omvat 35 mensen, met daarnaast nog eens 16 FTE's van de Joint Hit Teams (JHT's) Zuid-Oost (Maastricht) en Oost (Kerkrade). De Koninklijke Marechaussee levert de helft van het operationele BorderlineS-team inclusief een teamchef. De KMar opereert op basis van gelijkwaardigheid in dit team. Zo is de teamchef van de KMar ook teamchef van de politiemensen.
Daarnaast is als onderdeel van het project het Flexteam in voorbereiding, een gezamenlijk team van leidinggevenden van politie, gemeente en die disciplines die nodig zijn om een bepaalde klus te klaren. Zo wordt na de sluiting van een pand doorgepakt richting eigenaar/verhuurder. In het kader van de bestuurlijke aanpak kan het pand dan mogelijk definitief worden gesloten, op basis van de Wet Algemeen Bestuursrecht.
De JHT's houden intussen hun eigen taken en doelstellingen, maar zullen - onder leiding van dezelfde projectleider - met het BorderlineS-team de samenwerking zoeken waar nodig en gewenst. Dat geldt dus ook voor de Franse gendarme, de Belgische collega en straks ook weer een Luxemburger die deel uitmaken van het JHT-Zuid-Oost en de Duitse collega in het JHT-Oost. Zij werken van hieruit in hun nationale computersystemen. En dat blijkt uitstekend te werken. Als in Maastricht Franse drugstoeristen worden verhoord en de gendarme komt er even bij, bekennen de verdachten á la minute. Ze ervaren dan echt de lange arm van de Franse justitie.
De integrale aanpak met zowel strafrechtelijke als bestuursrechtelijke trajecten is het hoofdkenmerk van BorderlineS. Er ligt een convenant met een groot aantal partijen die gaan helpen de drugsoverlast terug te dringen, zoals de gemeenten, de Belastingdienst, Douane, Rijksdienst voor het Wegverkeer, bureau Bibob, de Fiod en Siod. Belangrijk is dat de samenwerking en de uitwerking daarvan juridisch goed zijn dichtgetimmerd. De betrokken diensten gaan optimaal gebruikmaken van elkaars bevoegdheden en mogelijkheden; technisch, tactisch en juridisch. Daartoe zal de juiste informatie snel op de goede plek moeten komen. Deze ketenaanpak moet sterk aan het uiteindelijke resultaat gaan bijdragen.

Het maakt in dit verband namelijk niet uit of een voertuig van drugsrunners door de politie en het OM of bijvoorbeeld door de belastingdienst of de Rijksdienst voor het Wegverkeer van de weg wordt gehaald. Verder zijn er goede afspraken gemaakt met de politiekorpsen van onder meer Rotterdam, Utrecht en Gouda, waar veel drugsrunners vandaan komen.

Het doel is runners, dealers en hun overlast in stad en streek te stoppen. Limburg-Zuid wil deze lieden treffen waar en hoe dat maar mogelijk is en hen geen centimeter ruimte meer geven. Verder zullen drugstoeristen op alle mogelijke manieren worden ontmoedigd om hier naartoe te komen. Daartoe wordt de planning van acties onder meer afgestemd op de betaaldata van de uitkeringen in België en Frankrijk. Ook wordt gedacht aan op de doelgroep gerichte
communicatie-activiteiten in Frankrijk, België en Luxemburg. De Politie Limburg-Zuid is zich bewust van haar verantwoordelijkheid naar de buurlanden. Daarom zoekt het BorderlineS-team nadrukkelijk de samenwerking met de buurgemeenten in België. Ook daar wordt intussen gewerkt aan de oprichting van speciale teams en projecten die aansluiten op de BorderlineS-aanpak. Het nieuwe, massale offensief tegen drugsoverlast in Zuid-Limburg maakt het buitenland in elk geval duidelijk dat Nederland wel degelijk actie onderneemt om de drugshandel te bestrijden.
Automatische kentekenherkenning (ANPR) is voor BorderlineS een belangrijk middel. Met behulp van de informatie die dit oplevert, worden de controles en acties voorbereid en gericht uitgevoerd om maximale rendementen te garanderen. Aldus kan het BorderlineS-team resultaatgericht worden aangestuurd en de beschikbare menskracht optimaal worden ingezet. Het team gaat zelf geen onderzoeken doen die langer dan één maand duren. De verzamelde informatie zal door de "Infostraat" van de Politie Limburg-Zuid worden geanalyseerd en veredeld. Vervolgens zullen alle vergaarde gegevens doorgespeeld worden naar de districts-, regionale, bovenregionale of nationale recherche. Het doel daarvan is de organisaties die achter de runners en dealers schuilgaan, goed in beeld te brengen en te ontmantelen. Om de succeskans verder te vergroten heeft BordelineS de hulp van wetenschappers ingeroepen die het project kritisch volgen, het team adviseren en de teamleden beter leren omgaan met de culturen waar runners en dealers veelal uit voortkomen. Namens het ministerie van BZK zal het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV) de ontwikkelingen en resultaten in Zuid-Limburg op de voet volgen.

De afgelopen maanden is proefgedraaid en op 15 december jl. is het drugsmeldpunt in de lucht gebracht, waarop burgers hun waarnemingen van drugshandel kunnen doorgeven. Voor de officiële start van BorderlineS stuurt minister Ter Horst woensdag 14 januari een topambtenaar naar Maastricht. De 900.000 euro die Ter Horst voor het eerste jaar van BorderlineS heeft uitgetrokken, zijn bestemd voor apparatuur en menskracht. De apparatuur betreft vooral de automatische kentekenherkenning (ANPR) en de database daarachter.'

14-01-2009, Maastricht