Nieuwsbericht Watersportverbond
14-1-2009
Watersportverbond tegen vaarbijdrage
De Taskforce Versterking Recreatietoervaart onder voorzitterschap van
oud-staatssecretaris Gabor heeft gisteren haar advies gepresenteerd
aan de Minister van LNV voor de invoering van een bijdrageregeling
voor de watersport.
Het Watersportverbond is geen voorstander van een bijdrage, tenzij:
alle gebruikers van het water bijdragen aan het gebruik van het water
de problematiek met kruisingen met snelwegen en spoorwegen duurzaam
opgelost worden
lokale en (sub-) regionale heffingen afgeschaft worden
de regeling zelf betaalbaar en beheersbaar is, zowel voor gebruiker
als voor innende instantie
de bijdrage besteed wordt in het verbeteren van het toervaarnet.
Uit de nu voorliggende voorstellen van de Taskforce blijkt dat de
beroepsvaart van de bijdrage wordt uitgezonderd.
Voorts blijkt niet uit de bijgevoegde lijst van doelen waarvoor het
nieuwe Blauwfonds ( = de bijdrage) zou moeten worden gebruikt, dat
deze uitsluitend aangewend wordt voor verbeteringen in het
toervaarnet;. Nu worden ook genoemd reguliere onderhoudswerken, naast
verbeteringen waar ook de beroepsvaart ten volle van profiteert. Het
Watersportverbond pleit voor een structuur waarbij de sector
daadwerkelijk zelf bepaalt aan welke projecten het geld wordt besteed
en de prioriteitsvolgorde. De zeggenschap over het Blauwfonds zal dan
ook op een acceptabele wijze invulling moeten krijgen.
Wij zijn het eens met het uitgangspunt dat de brug- en sluisgelden
zullen moeten verdwijnen maar zien vooralsnog in het voorstel geen
garanties dat lokale overheden een verbod krijgen om toch enigerlei
heffing te voeren.
De Taskforce laat ruimte open om de bijdrage te innen middels een
vergaand registratiesysteem.
De watersporters zitten daar helemaal niet op te wachten en zon
systeem zal veel geld en inspanningen vragen die beter kunnen worden
besteed aan gevraagde verbeteringen.
Een regeling die volgens het voorstel zon 340,- á 800,- per schip zou
kunnen gaan kosten zal niet positief worden ontvangen door
waterrecreanten; men moet immers nu ook al investeringen plegen voor
een vuilwaterinstallatie aan boord, hogere liggelden dit jaar en
hogere brandstofprijzen. De bijdrage zal derhalve aanmerkelijk omlaag
moeten wil alles betaalbaar blijven voor deze groep.
Het Watersportverbond wil graag in overleg met de Minister over dit
onderwerp.
KNWV