Unie KBO

Geef de reiziger de keuze om wel of niet te chippen

14-1 Het openbaar vervoer moet voor iedereen laagdrempelig zijn. Dat is de conclusie die ROVER, de Consumentenbond, CSO en CG-Raad hebben getrokken in de notitie Geef de reiziger de keuze. De organisities hebben in deze notitie hun pleidooi om serieuzer na te denken over papieren kaartjes naast de chipkaart, verder uitgewerkt. Zij willen dat het openbaar vervoer voor alle groepen reizigers laagdrempelig is. Het assortiment moet daarom ook eenvoudige papieren kaartjes bevatten, voor degenen die met de chipkaart slecht uit de voeten kunnen.

De organisaties verwachten dat er reizigers en situaties zullen zijn die niet goed in het kader van de chipkaart passen. In het bredere eindbeeld van de betreffende organisaties gebruikt een grote meerderheid van de reizigers de OV-chipkaart (en is daar tevreden over), maar blijft het daarnaast mogelijk, in gevallen waarin de chipkaart geen passende oplossing biedt, om ook zonder chipkaart voor het OV te betalen. Dat betekent dat papieren kaartsoorten nodig blijven. Dit hoeft niet per se de strippenkaart te zijn, maar wel iets anders dan de door vervoerbedrijven geplande wagenverkoopkaartjes (die in gebruik duur zijn) en eventuele toeristenkaartjes.

Dit eindbeeld lijkt op de situatie zoals deze jaren na invoering van de chipkaart bestaat in Hong Kong, Londen, Parijs, Washington, enzovoort. Ook al zijn de chipkaart¬tarieven daar doorgaans het gunstigst, een deel van de reizen wordt er nog altijd gemaakt met papieren kaartjes die gewoon te koop zijn gebleven. Blijkbaar onderkennen de autoriteiten in die steden dat er mensen en situaties zijn die je met papieren kaartjes moet blijven bedienen. Dat is zelfs zo in Hong Kong, waar 95% van de inwoners een chipkaart bezit, het distributie¬netwerk veel fijnmaziger is dan het in Nederland op afzienbare termijn zal worden en de gebruiksmogelijkheden van de chipkaart buiten het openbaar vervoer veel groter zijn.

Papieren kaartjes zijn er in het pleidooi van de bovengenoemde organisaties dus niet meer voor een meerderheid van de reizigers, maar voor een aantal klantengroepen die met de chipkaart niet goed uit de voeten kunnen, bijvoorbeeld omdat ze het openbaar vervoer maar een enkele keer gebruiken. Daar zitten ook de nieuwe OV-klanten bij, die trein, bus, tram en metro een keer willen uitproberen. Deze groepen OV-gebruikers mogen niet worden veronachtzaamd. Het openbaar vervoer is een vorm van publieke dienst-verlening die laag¬drempelig moet zijn in alle opzichten, dus ook in de manier van reizen en betalen.