Voedingcentrum


Albert Heijn past gezondheidslogo aan

Albert Heijn heeft het advies van de Gezondheidsraad opgevolgd. De supermarktketen introduceert naast de gezonde keuze ook de mogelijkheid om een bewuste keuze te maken binnen productgroepen met minder gezonde producten, zoals snoep en snacks. Het onderscheid wordt gemaakt met een groene respectievelijk oranje ring om het Klavertje symbool.

Het Voedingscentrum hanteert een keuzetabel waarin voedingsmiddelen in drie groepen zijn ingedeeld: âbij voorkeurâ, âmiddenwegâ en âbij uitzonderingâ. Albert Heijn gebruikt de indeling van het Voedingscentrum als leidraad bij het toekennen van de klavertjes. Volkorenbrood is bijvoorbeeld een voorkeursproduct en krijgt daarom een groene ring. Bruin brood is een goede middenweg en krijgt daarom een oranje ring.

Verkeerslichtsysteem

De Consumentenbond pleit voor een etiket met waarderingen per bestandsdeel (vet, verzadigd vet, suikers, zout). Met rode, groene en oranje stippen kan âvetâ bijvoorbeeld slecht scoren, âzoutâ middelmatig en âsuikerâ juist weer goed. Het Voedingscentrum is geen voorstander van het âverkeerslichtsysteemâ in deze vorm, omdat de consument zo niet in één oogopslag kan zien wat de gezondere keuze is.

Eén gezondheidslogo

Op dit moment bestaan er twee gezondheidslogoâs voor voeding: het Ik Kies Bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje. Het Voedingscentrum pleit voor één nationaal logo met twee kleuren voor het gehele assortiment, conform het advies van de Gezondheidsraad. Dan kunnen consumenten makkelijk naast de gezonde keuze (groen, de onomstreden, echt gezonde basisvoedingsmiddelen) een bewuste keuze maken voor veel gegeten producten die niet tot de gezonde basis behoren (oranje).

Albert Heijn gaat het aantal producten met gezondheidslogo uitbreiden naar 1400. Bovendien mogen de groene en oranje ring door alle partijen in de markt gebruikt worden. Al met al een stap in de goede richting.