Onduidelijke functieomschrijving het meest storend aan vacatures

14/01/2009 09:24

Intelligence Group

Onduidelijke functieomschrijving het meest storend aan vacatures

Grote verschillen in storende factoren tussen opleidingsniveaus

Rotterdam, 14 januari 2009 - Bij het lezen van een vacature wordt een onduidelijke functieomschrijving door de potentiële sollicitant als het meest storend ervaren, gevolgd door spelfouten in de tekst en onduidelijkheid in of het ontbreken van de functie-eisen. Ook het ontbreken van een salarisindicatie vindt men storend. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden in het kader van de Vacaturetestdagen, die worden georganiseerd tussen 12 en 26 januari. Aan 1.423 respondenten is gevraagd waaraan zij zich het meest storen bij het lezen van een vacature.

Een duidelijke en volledige vacaturetekst is gewenst

Aan 1.423 respondenten zijn zestien elementen voorgelegd en is gevraagd aan welke elementen (maximaal vijf) zij zich het meest storen bij het lezen van een vacature. De informatieve elementen lijken het belangrijkst. Zo wordt een onduidelijke functieomschrijving door bijna de helft (46%) van de mensen als storend ervaren en staat daarmee op de eerste plek. Daarnaast vindt men het storend als werkgevers niet duidelijk zijn over de verwachtingen die zij hebben van de kandidaat of daar helemaal niets over vermelden. Men wil zich kunnen identificeren met een baan. "Bij het omschrijven van de taken en verantwoordelijkheden kunnen werkgevers nog veel winst behalen door sterker in te spelen op beweegmotieven van de beoogde doelgroep. Mensen kiezen toch vooral voor de baan en veel minder voor de werkgever. Je kunt hiermee je effectiviteit substantieel verhogen", aldus Anne-Britt Petri, initiatiefnemer van de Vacaturetestdagen.

Wat informatie betreft vindt men ook het ontbreken van een salarisindicatie, de standplaats en contactgegevens hinderlijk. Duidelijk en volledig zijn wordt op prijs gesteld, want (te)veel tekst in een vacature lijkt met 12% een veel minder grote irritatiebron.

Naast informatie, ook schrijfstijl van de vacature belangrijk

De ergernissen houden echter niet op bij de onduidelijkheid of onvolledigheid van informatie. Ook de schrijfstijl van de vacature gaat niet zomaar aan hen voorbij. Zo is een goede spellingscheck geen overbodige luxe voor werkgevers: 'spelfouten in de tekst' is met 46% de nummer 2 irritatie. Naast nauwkeurigheid, wordt er door werkzoekenden ook een beroep gedaan op de creativiteit van werkgevers: clichés in de tekst worden door één derde (31%) van de respondenten als storende factor aangemerkt. Formeel taalgebruik wordt in veel mindere mate als storend ervaren (14%).

Tabel: Als u vacatures leest, waaraan kunt u zich dan het meest storen? (kies maximaal vijf items)


1. Onduidelijk functieomschrijving (47%)


2. Spelfouten in de tekst (46%)


3. De functie-eisen zijn niet duidelijk of ontbreken (40%)


4. Salarisindicatie ontbreekt (39%)


5. Veel clichés in de tekst (31%)


6. De standplaats van de functie ontbreekt (31%)


7. De contactgegevens zijn onvolledig of ontbreken (26%)


8. De informatie is niet actueel(23%)


9. De arbeidsvoorwaarden ontbreken (19%)


10. Website adres/linkje klopt niet (19%)


11. Onduidelijke functiebenaming (18%)


12. De sluitingsdatum ontbreekt (17%)


13. Onoverzichtelijke lay-out (16%)


14. Formeel taalgebruik (14%)


15. Teveel tekst (12%)


16. Te weinig tekst (7%)

Anders (4%)

Spelfouten in vacature grootste irritatiebron voor hoogopgeleiden

Als je op basis van opleidingsniveau kijkt naar de storende factoren bij het lezen van vacatures, is allereerst te zien dat 'spelfouten in de tekst' voor hoogopgeleiden de nummer 1 irritatiebron is. Voor laagopgeleiden geldt dat het ontbreken van de salarisindicatie het meest stoort. Opvallend is verder dat laagopgeleiden zich aan de meeste zaken minder lijken te ergeren dan middelbaar- en hoogopgeleiden. Dit geldt vooral voor spelfouten en clichés in de tekst en een onduidelijke functieomschrijving. Daarnaast blijkt ook het ontbreken van de standplaats en contactgegevens hen veel minder te hinderen. De aspecten waaraan laagopgeleiden zich wel meer storen dan de andere groepen zijn 'formeel taalgebruik', 'teveel tekst', 'onduidelijke functiebenaming' en 'de arbeidsvoorwaarden ontbreken'.

Laat uw vacature testen

Dit onderzoek naar storende elementen in vacatures is gehouden in het kader van de Vacaturetestdagen, die worden georganiseerd tussen 12 en 26 januari 2009. Het doel van de Vacaturetestdagen is om werkgevers meer inzicht te geven in de wervingskracht van hun vacatureteksten. De effectiviteit van vacatures wordt veelal gerelateerd aan de media die worden ingezet om de vacatures te promoten (het bereiken van potentiële werknemers). De werkelijke effectiviteit is meer gelegen in de inhoud, opzet, opmaak, boodschap en wervingskracht van de personeelsadvertenties (het bewegen van mensen). Door middel van de Vacaturetestdagen krijgen werkgevers meer inzicht in hoe ze relatief eenvoudig de effectiviteit van hun arbeidsmarktcommunicatie kunnen verbeteren.

Werkgevers kunnen gratis deelnemen aan de Vacaturetestdagen door op www.vacaturetestdagen.nl een vacature te uploaden. Vacatures worden getest door een team van experts op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Deelnemers krijgen op 2/2/2009 een gratis beoordelingsrapport toegestuurd.

Technische verantwoording

Dit resultaten in dit persbericht zijn gebaseerd op de vraagstelling: "Als u een vacature leest, waaraan kunt u zich dan het meest storen?" De 1.423 respondenten is gevraagd maximaal vijf items uit een lijst van zestien te kiezen (exclusief 'Geen' en 'Anders, namelijk'). Voor wat betreft de uitsplitsing op basis van opleidingsniveau geldt dat laagopgeleiden zijn gedefinieerd als "Basisonderwijs/VMBO/MAVO", middelbaar opgeleiden als " MBO/HAVO/VWO" en hoogopgeleiden als "HBO/WO".

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Anne-Britt Petri via onderstaande gegevens:

T. 010 - 213 17 00

E. anne-britt@campaign-group.nl

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.vacaturetestdagen.nl