Vereniging Milieudefensie
Onderzoek Milieudefensie
Milieuzones: middel is goed, nu nog de handhaving
Milieudefensie heeft in december en januari steekproeven genomen in de
milieuzones van Utrecht, Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Tilburg en
Breda. Ruim een derde van de vrachtwagens bleek de uitstootnormen te
overschrijden. Milieudefensie roept Tweede Kamer en gemeentes op om
eindelijk werk te maken van de handhaving. In Nederland overlijden
jaarlijks vele duizenden mensen aan de gevolgen van een slechte
luchtkwaliteit.
Te hoge concentraties van stikstofdioxide en fijnstof in de lucht
leiden tot gezondheidsprobleem en zijn in strijd met de Europese
regels. Met name zware dieselmotoren stoten veel schadelijke stoffen
uit. In de loop van 2007 en 2008 zijn in verschillende Nederlandse
steden milieuzones ingesteld als maatregel om de luchtkwaliteit te
verbeteren. Zwaardere vrachtwagens mogen alleen een milieuzone in als
ze een moderne motor hebben die weinig vervuilende stoffen uitstoot,
of als ze zijn voorzien van een roetfilter.
Milieudefensie wilde na één jaar milieuzones wel eens weten hoe het er
voor staat. Samen met vrijwilligers is in een aantal milieuzones een
steekproef genomen onder de daar aangetroffen vrachtwagens. Aan de
hand van de geregistreerde kentekens kon worden vastgesteld of de
vrachtwagens aan de normen voldoen of niet. Campagneleider Meta
Meijer: "De resultaten verschilden per stad, maar gemiddeld genomen
was een derde van de vrachtwagens te vies. Vies is soms heel erg vies:
een Euro 1-vrachtwagen stoot 20 keer meer fijnstof uit dan een Euro
4-vrachtwagen. Dat soort roetmonsters mag terecht de stad niet in."
In vergelijking met eerder onderzoek blijkt verder dat steeds meer
vrachtwagens van middelbare leeftijd een roetfilter hebben. De
combinatie van milieuzones enerzijds en de flinke subsidies anderzijds
lijkt dus te
werken. Meijer: "Maar er wordt te weinig gecontroleerd en te weinig
beboet. Als een derde van de automobilisten de parkeermeter zou
negeren, dan zouden gemeentes heel wat actiever reageren. Die zone is
er niet voor niets. Uiteindelijk gaat het om mensenlevens."
Donderdag worden de effecten van de milieuzones in de Tweede Kamer
besproken. Behalve een betere handhaving, wil Milieudefensie dat de
zones groter worden en dat de veel talrijkere bestelbusjes en lichte
vrachtwagens onder dezelfde regeling gaan vallen. Ook zij rijden op
diesel en vervuilen de lucht.
Het rapport 'Milieuzones, iets meer dan een halve maatregel' is te
downloaden via
http://www.milieudefensie.nl/verkeer/publicaties/rapporten/Rapport_Mil
ieuzones.pdf.