Vereniging Milieudefensie

Onderzoek Milieudefensie

Milieuzones: middel is goed, nu nog de handhaving

Milieudefensie heeft in december en januari steekproeven genomen in de milieuzones van Utrecht, Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Tilburg en Breda. Ruim een derde van de vrachtwagens bleek de uitstootnormen te overschrijden. Milieudefensie roept Tweede Kamer en gemeentes op om eindelijk werk te maken van de handhaving. In Nederland overlijden jaarlijks vele duizenden mensen aan de gevolgen van een slechte luchtkwaliteit.

Te hoge concentraties van stikstofdioxide en fijnstof in de lucht leiden tot gezondheidsprobleem en zijn in strijd met de Europese regels. Met name zware dieselmotoren stoten veel schadelijke stoffen uit. In de loop van 2007 en 2008 zijn in verschillende Nederlandse steden milieuzones ingesteld als maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zwaardere vrachtwagens mogen alleen een milieuzone in als ze een moderne motor hebben die weinig vervuilende stoffen uitstoot, of als ze zijn voorzien van een roetfilter.

Milieudefensie wilde na één jaar milieuzones wel eens weten hoe het er voor staat. Samen met vrijwilligers is in een aantal milieuzones een steekproef genomen onder de daar aangetroffen vrachtwagens. Aan de hand van de geregistreerde kentekens kon worden vastgesteld of de vrachtwagens aan de normen voldoen of niet. Campagneleider Meta Meijer: "De resultaten verschilden per stad, maar gemiddeld genomen was een derde van de vrachtwagens te vies. Vies is soms heel erg vies: een Euro 1-vrachtwagen stoot 20 keer meer fijnstof uit dan een Euro 4-vrachtwagen. Dat soort roetmonsters mag terecht de stad niet in."

In vergelijking met eerder onderzoek blijkt verder dat steeds meer vrachtwagens van middelbare leeftijd een roetfilter hebben. De combinatie van milieuzones enerzijds en de flinke subsidies anderzijds lijkt dus te
werken. Meijer: "Maar er wordt te weinig gecontroleerd en te weinig beboet. Als een derde van de automobilisten de parkeermeter zou negeren, dan zouden gemeentes heel wat actiever reageren. Die zone is er niet voor niets. Uiteindelijk gaat het om mensenlevens."

Donderdag worden de effecten van de milieuzones in de Tweede Kamer besproken. Behalve een betere handhaving, wil Milieudefensie dat de zones groter worden en dat de veel talrijkere bestelbusjes en lichte vrachtwagens onder dezelfde regeling gaan vallen. Ook zij rijden op diesel en vervuilen de lucht.

Het rapport 'Milieuzones, iets meer dan een halve maatregel' is te downloaden via
http://www.milieudefensie.nl/verkeer/publicaties/rapporten/Rapport_Mil ieuzones.pdf.