Ingezonden persbericht
Utrecht, 15 januari 2009
Automobilist blijkt gevoelig voor beloning
Meer mensen op de fiets tussen Zaanstad en Amsterdam
Onder invloed van een financiële prikkel is een deel van de verstokte automobilisten bereid de
dagelijkse plaats in de file in te ruilen voor een fietstocht naar het werk. Bovendien geven zij aan
dit in de toekomst vaker te willen doen, zeker als er een snelle en comfortabele fietsroute is.
Dat is één van de uitkomsten van de Actieweek Fietsbeloning die de Fietsersbond in september in
de regio Amsterdam organiseerde. Deelnemers konden 5,- per dag verdienen als zij met de fiets
naar het werk zouden komen.
Van hen bleek 10% bereid voor die gelegenheid de auto te laten staan.
Een deel van de dagelijkse Coentunnel-file bestaat uit automobilisten, woonachtig in Amsterdam-Noord en
Zaandam, die elke ochtend aansluiten in de file om zich vervolgens aan de andere kant van het IJ in het
spitsverkeer naar hun werk in Amsterdam te wurmen.
De Actieweek werd georganiseerd om de fiets als alternatief onder de aandacht te brengen. De voordelen
lijken evident. Na een kort stukje fietsen en een snelle overtocht met de veren over het IJ staat men
zonder fileleed direct in hartje Amsterdam. Bovendien levert fietsen een positieve bijdrage aan de
luchtkwaliteit en aan de eigen gezondheid. De betrokken gemeenten en de Stadsregio werken daarom
hard aan het verbeteren van deze fietsroutes..
Tijdens de actieweek zijn fietsers via barcodes geregistreerd. Na afloop van de actieweek hebben 774
deelnemers online een enquête ingevuld, die veel waardevolle informatie heeft opgeleverd over
verbeteringen aan de fietsroutes en over hun beweegredenen.
Uit de evaluatie van de Actieweek Fietsbeloning is een aantal opvallende constateringen naar voren
gekomen:
De fietsroutes naar de veren over het IJ zijn ook nu al populair onder woon-werkfietsers, getuige het
hoge aandeel reguliere fietsers op dit traject dat heeft deelgenomen aan de actieweek (75%).
10% van de deelnemers neemt gebruikelijk de auto naar het werk en 15% een combinatie van
vervoerswijzen. Dit zijn wel de potentiële nieuwe gebruikers van de fietsroute;
20%-25% van de deelnemers hebben tijdens de actieweek vaker gefietst naar het werk dan dat zij
dit normalerwijze doen;
Meer dan de helft van de automobilisten en mensen die minder vaak fietsen hebben aangegeven in
de toekomst vaker naar hun werk te willen gaan fietsen;
De verstokte automobilist is moeilijk te verleiden om te gaan fietsen en de verstokte fietser blijft
fietsen, maar er is een grote groep mensen die soms fietst en soms de auto gebruikt. Deze groep is
wel degelijk te beïnvloeden om vaker de fiets te pakken. Belangrijke elementen daarbij zijn:
Financiële vergoedingen
Snelheid
Fietsvoorzieningen op het werk
De reguliere fietser is tijdens de actieweek in het zonnetje gezet en beloond voor zijn gedrag. Het
idee was dat de huidige fietsers goede ambassadeurs voor `het fietsen naar het werk' zouden zijn.
Uit de enquête blijkt dat automobilisten en mensen die gewoonlijk minder vaak fietsen inderdaad
door fietsende collega's of kennissen geattendeerd zijn op de actieweek fietsbeloning.
Belangrijke verbeterpunten op de route zijn:
De frequentie van de veerponten (nog vaker varen)
Infrastructurele verbeteringen.
De actieweek heeft niet alleen geleid tot meer fietsers maar heeft ook nuttige beleidsinformatie
opgeleverd.
De Actieweek Fietsbeloning is uitgevoerd door de Fietsersbond in samenwerking met het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, Programma FileProof en de gemeente Amsterdam, Programmabureau
Luchtkwaliteit
Noot voor de redactie (