Nederlandse Vereniging van Journalisten
Helft uitgevers besteedt werk uit aan freelancers
donderdag 15 januari 2009 | Meer dan de helft van de Nederlandse
uitgeverijen besteedt werkzaamheden uit aan freelancers. De
uitgeverijen die freelancers inhuren besteden 29% van hun
werkzaamheden uit op het gebied van tekstschrijven en eindredactie .
Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van freelancer-intermediair
Arts Mediaproducties werd uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt ook dat
weinig tijd wordt gestoken in het vinden van een geschikte freelancer
en dat dit leidt tot klachten over de kwaliteit.
Niels Arts van Arts Mediaproducties begon als freelance journalist en
verzamelde in een paar jaar tijd een groep van freelance journalisten
om zich heen met wie hij samenwerkte. Dat netwerk bouwde hij uit tot
het huidige mediabedrijf voor freelance professionals. Om te weten
hoe, hoeveel en wat uitgeefbedrijven uitbesteden aan freelancers, liet
Arts marktonderzoek verrichten door bureau Markteffect. Aan het
onderzoek werkten 1099 uitgeefbedrijven mee. Naast de bekende
voordelen zoals flexibiliteit werden ook de nadelen van het werken met
freelancers onderzocht. `Soms hoor je negatieve bijklanken en ik wilde
weten wat die waren.' Tot de grootste ergernissen behoren gebrek aan
kwaliteit, het niet halen van deadlines, slechte prijsafspraken en
slechte bereikbaarheid en communicatie. Het niet bekend zijn met de
materie of niet betrokken zijn bij het medium waren andere genoemde
knelpunten. Uitgevers kunnen daar zelf veel aan doen, vindt Arts. Uit
het onderzoek blijkt namelijk ook dat maar liefst 82 procent van de
ondervraagden weinig tijd steekt in het vinden van een geschikte
freelancer. Slechts 6 procent van de uitbestedende heeft een eigen
netwerk van freelancers. `Uitgeverijen zouden meer aandacht moeten
besteden aan het opbouwen en onderhouden van netwerken. Als ze in zee
gaan met een freelancer moeten ze rekening houden met een aantal
afspraken: maak een goede briefing met een zorgvuldige omschrijven van
inhoud, prijs en tijdlijn, zet afspraken op papier, zoek een
freelancer met relevante kennis en ervaring, neem een veilige marge
tussen eigen deadline en die van de freelancer. En voorkom dat je in
tijden van haast de eerste de beste freelancer benadert.'