Veronica investeert in New Music Labs

15/01/2009 12:30

Yellow Communications

Groningen, 15 januari 2009 - Veronica Holding investeert in het nieuwe Nederlandse bedrijf New Music Labs. New Music Labs, ontstaan vanuit het populaire weblog voor indie-muziek Lopend Vuur (www.lopendvuur.nl), biedt creatieve oplossingen voor het versterken van de relatie tussen artiest en fans. Veronica is enthousiast over dit initiatief om muzikanten in hun ondernemerschap te ondersteunen.

New Music Labs maakt gebruik van alle moderne media om het contact tussen artiest en fanbase tot stand te brengen. Muzikanten en muziekondernemingen hebben met deze 'tools for tribes' alle instrumenten in handen om hun muziek en aanverwante producten bij de fans te brengen. De instrumenten die New Music Labs biedt zijn zeer divers en variëren van internettoepassingen, speciale fan-smsjes, bluetooth-contacten, maar ook complete businessconcepten en er staat zelfs een grootschalig multimediaal festival op de planning.

Fanbase vinden en binden

Oprichters van New Music Labs zijn Ard Boer en Lykle de Vries. Beiden startten tweeënhalf jaar geleden met Lopend Vuur, het weblog waar Nederlandse indie-bandjes de ruimte en de aandacht krijgen om zichzelf te presenteren. Lykle de Vries, initiatiefnemer van New Music Labs: "Toen we begonnen met Lopend Vuur wilden we bands informeren over de mogelijkheden van nieuwe media. Gaandeweg viel ons op dat veel bands daar kansen laten liggen om hun fanbase te vergroten. Het ontbreekt hen vaak aan kennis of de juiste gereedschappen."

New Music Labs is nu de zakelijke tak van het weblog dat artiesten ondersteunt om ondernemender te worden en hun fanbase te vinden en te binden. Ard Boer: "Internet werd tot niet zo lang geleden door de muziekindustrie vrijwel uitsluitend als bedreigend gezien. Nu pas ontdekt men dat het medium enorme mogelijkheden biedt om het publiek te binden en te bedienen. Maar internet is eigenlijk alweer een gepasseerd station. De volgende communicatiestap zit in je broekzak: rechtstreeks communiceren via de mobiele telefoon van de fans. Mede dankzij de samenwerking met Veronica kunnen we verder gaan met ontwikkelen en uitwerken van nieuwe concepten en ideeën."

Vernieuwing in de muziekindustrie

Veronica ziet in New Music Labs een goede mogelijkheid om jonge artiesten te blijven ondersteunen en tegelijk een bijdrage te leveren aan de vernieuwing in de muziekindustrie. Guido van Nispen, algemeen directeur Veronica Holding: "Lopend Vuur heeft samen met Veronica's Kink FM in 2008 de Lopend Vuur Pitch georganiseerd. Tijdens deze pitch konden artiesten op basis van hun businessplan een contract bij Sony verdienen. Dit nieuwe format geeft jonge artiesten de kans om het heft in eigen hand te nemen en zelf duidelijk te maken aan Sony hoe zij hun muziek in de markt wilden zetten. New Music Labs is het bedrijf dat artiesten kan helpen om zelf ondernemender te worden en op zoek te gaan naar nieuwe manieren om succesvol te zijn."

Krause, het alter ego van de Groningse Susanne Clermonts, is de kersverse winnares van de Lopend Vuur Pitch. Clermonts schreef het meest veelbelovende marketingplan om haar eenvrouwsproject Krause te promoten, en verpletterde de jury met haar stoere performance. Dat leverde haar een platendeal op met Sony. Zaterdag 17 januari zingt Krause haar eerste single 'Radio Edit'. Muziekliefhebbers kunnen Radio Edit gratis downloaden door een SMS met hun e-mailadres te sturen naar 7710. Zij ontvangen dan een directe link waar de single gedownload kan worden. Deze dienst wordt aangeboden door New Music Labs.

Over New Music Labs

New Music Labs is een nieuwe onderneming die creatieve oplossingen bedenkt en ontwikkelt om de band tussen artiest en fans te versterken. De fysieke geluidsdrager (LP, CD) is verdwenen als belangrijkste communicatiemiddel. Inmiddels heeft internet een belangrijke plaats ingenomen in het contact, maar ook dat is al bijna een 'oldskool-medium' bij het vinden en binden van de fanbase. New Music Labs vindt zijn oorsprong in het indie-weblog Lopend Vuur, dat ambitieuze en onafhankelijke muzikanten een podium biedt. Met New Music Labs geven initiatiefnemers Ard Boer en Lykle de Vries de artiesten ook de instrumenten in handen om de muziek en aanverwante producten bij hun fans te brengen. De instrumenten die New Music Labs biedt zijn zeer divers en variëren van internettoepassingen, speciale fan-smsjes, bluetooth-contacten, maar ook complete businessconcepten en bijvoorbeeld een grootschalig multimediaal festival. Veronica Holding is deelnemer in New Music Labs. Meer informatie op www.newmusiclabs.com.

Over Veronica Holding

Bij Veronica staat ontwikkeling van jong talent en nieuwe business modellen, op het gebied van radio, TV, internet en nieuwe media, centraal. Dit krijgt vorm in verschillende activiteiten: V-Academy, de kweekvijver voor jonge, veelbelovende mediatalenten die tijdens een praktische stage opgeleid willen worden tot crossmediale professionals; V-Radio, het webradiostation van V-Academy; Kink FM, het radiostation met de betere popmuziek, 24 uur per dag, 7 dagen per week via kabel, Internet en iTunes; Kink TV, het online tv kanaal van Kink FM dat door V-Academy-studenten ontwikkelde formats uitzendt; Veronica Story, waar de geschiedenis van Veronica wordt bijgehouden en Veronica Medialab dat nauwgezet de ontwikkelingen op de mediamarkt volgt, zelf activiteiten in nieuwe media gaat ontwikkelen en zal investeren in Nederlandse startende ondernemingen in nieuwe media. De verschillende onderdelen hebben hun eigen rol, maar zorgen ook samen voor een sterke basis voor de ontwikkeling van jong talent en business initiatieven in nieuwe media. Dit allemaal met het vooruitstrevende en uitdagende pionierskarakter waar Veronica altijd voor heeft gestaan en nog altijd voor staat. De Veronica Holding investeerde eerder onder andere in de websites Gespod.nl en Cloudspeakers.com. Meer informatie op: www.verenigingveronica.nl.





http://www.newmusiclabs.com