Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171

Contactpersoon
---

T -

Ons kenmerk VenW/DGMO-2008/6041

Uw kenmerk
2080907800 Datum 15 januari 2009
Bijlage(n) Onderwerp Kamervragen -

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Blom en Samsom hebben gesteld over de weigering van NS een kaartautomaat te plaatsen in Breskens.


1. Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de NS weigert een kaartautomaat te plaatsen bij het veerterrein in Breskens? (Omroep Zeeland, 11 december 2008)


1. Ja.


2. Bent u bekend met het feit dat treinreizigers, met name ouderen, die met het veer uit Breskens in Vlissingen aankomen, te weinig tijd hebben om een kaartje te kopen omdat de trein bij aankomst van het veer al bijna vertrekt?


2. Ja. Naar aanleiding van het genoemde bericht heb ik bij NS navraag gedaan over de situatie. NS heeft mij het volgende gemeld.

"Graag schetst NS de context waarbinnen het gesprek over de plaatsing van de kaartautomaat in Breskens heeft plaatsgevonden.

Uitgangspunt voor het beleid van NS ten aanzien van de plaatsing van kaartautomaten is, dat kaartautomaten in principe alleen geplaatst worden op stations waar een trein stopt. Hiervan is ­ voor de duidelijkheid ­ in Breskens geen sprake.

Er is sinds enige tijd sprake van een krappe aansluiting van 7 minuten ­ gezien de OV adviestijd 9 minuten bedraagt ­ tussen de aankomst van het veer uit Breskens en het vertrek van de trein in Vlissingen. Deze situatie is ontstaan nadat de bediening van het veer enige tijd geleden is overgenomen door Veolia en de dienstregeling gewijzigd werd.

a
agina 1 van 2
---





Hierop is NS het gesprek aangegaan met betrokken partijen. In een dergelijk Datum geval zijn er drie mogelijke oplossingsrichtingen: a) aanpassen van de -

vertrektijden van de trein, b) aanpassen van de vertrektijden van het veer. Indien Ons kenmerk opties a en b niet uitvoerbaar zijn (hetgeen bleek in deze fase), wordt de VenW/DGMO-2008/6041 mogelijkheid c) tot het plaatsen van een kaartautomaat op het vertrekpunt van het veer verkend. NS is bereid hiertoe zelfstandig over te gaan wanneer minimaal 1000 vervoerbewijzen per maand worden verkocht (zoals bijvoorbeeld het geval is op Texel, waar dan ook een kaartautomaat is geplaatst), of wanneer een andere partij (de gemeente) bereid is de kosten voor plaatsing, exploitatie en onderhoud te dekken.

Vanuit Breskens stappen in de spits ongeveer 15 forensen en scholieren per uur1 (veelal met een abonnement) over op de trein. In de overige uren zijn dat ongeveer 1 tot 5 personen, al dan niet met abonnement. Dit is voor NS niet voldoende om zelfstandig een kaartautomaat te plaatsen. Wel is NS hier gaarne toe bereid indien zij een financiële bijdrage van de gemeente ontvangt. Hiertoe heeft NS dan ook een schriftelijk voorstel gedaan aan de gemeente, waarop tot op heden geen reactie is ontvangen."


3. Deelt u de mening dat dit een onnodige belemmering oplevert voor (trein-)reizigers die met het veer vanuit Breskens aankomen? Zo neen, waarom niet?

3. Blijkbaar is de aansluiting krapper dan gewenst, waardoor het voor treinreizigers lastig kan zijn om een kaartje te kopen. Dit kan voor een beperkt aantal reizigers inderdaad een belemmering zijn.


4. Bent u bereid in overleg te treden met de NS over het plaatsen van een kaartautomaat op het veerplein in Breskens of op het veer zelf om deze onnodige vertraging en belemmering voor de reizigers op te lossen? Zo neen, waarom niet?

4. Ik wacht de uitkomst van het overleg tussen NS en gemeente af. Ik zal u hierover nader berichten.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings


1 Inschattingen gemaakt door NS en Fast Ferry
Pagina 2 van 2