donderdag, januari 15, 2009
Rotterdam Airport
Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders
Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam
Rotterdam, 15 januari 2009
Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording
Onderwerp: Rotterdam Airport
Geacht College,
Schiphol heeft haar prognoses voor 2009 bijgesteld. Vanwege de ecotaks
en met name vanwege de recessie verwacht Schiphol minder passagiers en
minder vluchten te verwerken in 2009. Zon 180 miljoen euro aan
investeringen zijn door Schiphol uitgesteld.
Schiphol is tevens eigenaar van de luchthavens van Lelystad, Eindhoven
en Rotterdam. Tegelijkertijd met de komst van de nieuwe directeur ziet
Schiphol zich genoodzaakt haar strategie te wijzigen. Eén aspect
betreft de positie van de kleinere luchthavens. Centralisatie van
vluchten wordt belangrijker voor Schiphol.
Zoals bekend is Leefbaar Rotterdam overtuigd van het
sociaal-economisch belang van Rotterdam Airport. Het is een
economische aanjager en biedt mensen de mogelijkheid om snel vervoerd
te worden naar verschillende Europese bestemmingen. Ook zet Rotterdam
Airport zich in voor een aantal sociale projecten. Ik vraag mij af wat
de gevolgen van de recessie en de ontwikkelingen bij Schiphol zijn
voor Rotterdam Airport. Ook kan het systeem van grandfather rights ons
in Rotterdam parten spelen.
Ik heb daarom de volgende vragen aan het College:
1. Zijn er investeringen op Rotterdam Airport uitgesteld of verwacht u
dat?
2. Hoe verhoudt een (eventueel) uitstel van investeringen zich tot de
afgesloten overeenkomst Ontwikkeling Rotterdam Airport van begin 2007?
3. Welke vluchten zijn er op Rotterdam Airport in 2007, 2008 en 2009
bijgekomen en weggegaan (bestemmingen, vliegmaatschappijen en aantal
vluchten)?
4. Aanvullend op de vorige vraag: welke redenen lagen ten grondslag
aan het terugtrekken van vluchten?
5. Uitgaande van de slotverdeling over de relevante
luchtvaartmaatschappijen op Rotterdam Airport voor de jaren 2007 en
2008; in hoeverre zijn deze slots gebruikt?
6. Wat is de slotverdeling voor 2009 en voorziet u een wijziging van
deze slotverdeling?
7. Wordt jaarlijks, gegeven de huidige geluidsruimte, aanvliegroutes,
vliegtuigtypen en vliegtijden, het maximaal mogelijke aantal slots
verdeeld?
Leefbaar Rotterdam is voorstander van potentiële terugkoop van
Rotterdam Airport. In reactie op dit idee vond dit College dat
Schiphol de meest perfect denkbare strategische partner voor RA was.
Terugkoop van Rotterdam Aiport werd daarom door u als onwenselijk
bestempeld. Na het verschijnen van een rapport van de EDBR, dat onze
visie bevestigde, is uw College overstag gegaan. Er zijn hiermee jaren
verloren gegaan, maar beter laat dan nooit.
Het College zit regelmatig om tafel met Schiphol om te onderhandelen
en afspraken te maken. Met de nieuwe visie van Schiphol op kleinere
luchthavens, is de optie van terugkoop actueler dan ooit. Wellicht
past verkoop van Rotterdam Airport beter in de nieuwe visie van
Schiphol dan voorheen.
8. Is de samenwerkingsovereenkomst die vorig jaar zou worden
afgesloten, ondertekend?
9. Verwacht u nog steeds dit voorjaar afspraken te maken met de nieuwe
directeur van Schiphol, dhr. Nijhuis, over de zeggenschap over RA?
10. In hoeverre ziet u, net als Leefbaar Rotterdam, nieuwe
mogelijkheden om tot terugkoop van ons vliegveld over te gaan?
Met vriendelijke groet,
Ronald Schneider
Leefbaar Rotterdam