Leefbaar Rotterdam


donderdag, januari 15, 2009

Rotterdam Airport

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam

Rotterdam, 15 januari 2009

Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording Onderwerp: Rotterdam Airport

Geacht College,

Schiphol heeft haar prognoses voor 2009 bijgesteld. Vanwege de ecotaks en met name vanwege de recessie verwacht Schiphol minder passagiers en minder vluchten te verwerken in 2009. Zon 180 miljoen euro aan investeringen zijn door Schiphol uitgesteld.

Schiphol is tevens eigenaar van de luchthavens van Lelystad, Eindhoven en Rotterdam. Tegelijkertijd met de komst van de nieuwe directeur ziet Schiphol zich genoodzaakt haar strategie te wijzigen. Eén aspect betreft de positie van de kleinere luchthavens. Centralisatie van vluchten wordt belangrijker voor Schiphol.

Zoals bekend is Leefbaar Rotterdam overtuigd van het sociaal-economisch belang van Rotterdam Airport. Het is een economische aanjager en biedt mensen de mogelijkheid om snel vervoerd te worden naar verschillende Europese bestemmingen. Ook zet Rotterdam Airport zich in voor een aantal sociale projecten. Ik vraag mij af wat de gevolgen van de recessie en de ontwikkelingen bij Schiphol zijn voor Rotterdam Airport. Ook kan het systeem van grandfather rights ons in Rotterdam parten spelen.

Ik heb daarom de volgende vragen aan het College:


1. Zijn er investeringen op Rotterdam Airport uitgesteld of verwacht u dat?

2. Hoe verhoudt een (eventueel) uitstel van investeringen zich tot de afgesloten overeenkomst Ontwikkeling Rotterdam Airport van begin 2007?


3. Welke vluchten zijn er op Rotterdam Airport in 2007, 2008 en 2009 bijgekomen en weggegaan (bestemmingen, vliegmaatschappijen en aantal vluchten)?

4. Aanvullend op de vorige vraag: welke redenen lagen ten grondslag aan het terugtrekken van vluchten?

5. Uitgaande van de slotverdeling over de relevante luchtvaartmaatschappijen op Rotterdam Airport voor de jaren 2007 en 2008; in hoeverre zijn deze slots gebruikt?

6. Wat is de slotverdeling voor 2009 en voorziet u een wijziging van deze slotverdeling?

7. Wordt jaarlijks, gegeven de huidige geluidsruimte, aanvliegroutes, vliegtuigtypen en vliegtijden, het maximaal mogelijke aantal slots verdeeld?

Leefbaar Rotterdam is voorstander van potentiële terugkoop van Rotterdam Airport. In reactie op dit idee vond dit College dat Schiphol de meest perfect denkbare strategische partner voor RA was. Terugkoop van Rotterdam Aiport werd daarom door u als onwenselijk bestempeld. Na het verschijnen van een rapport van de EDBR, dat onze visie bevestigde, is uw College overstag gegaan. Er zijn hiermee jaren verloren gegaan, maar beter laat dan nooit.

Het College zit regelmatig om tafel met Schiphol om te onderhandelen en afspraken te maken. Met de nieuwe visie van Schiphol op kleinere luchthavens, is de optie van terugkoop actueler dan ooit. Wellicht past verkoop van Rotterdam Airport beter in de nieuwe visie van Schiphol dan voorheen.


8. Is de samenwerkingsovereenkomst die vorig jaar zou worden afgesloten, ondertekend?

9. Verwacht u nog steeds dit voorjaar afspraken te maken met de nieuwe directeur van Schiphol, dhr. Nijhuis, over de zeggenschap over RA?
10. In hoeverre ziet u, net als Leefbaar Rotterdam, nieuwe mogelijkheden om tot terugkoop van ons vliegveld over te gaan?

Met vriendelijke groet,

Ronald Schneider