Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
15-01-2009: Inkomend toerisme in 2008 gedaald
In 2008 hebben 10,2 miljoen buitenlandse gasten ons land bezocht, een
daling van 7% ten opzichte van 2007. De wereldwijde economische
crisis, ongunstige wisselkoersen en de invoering van de vliegtaks
inclusief de impact op vliegverbindingen en capaciteit zijn de
belangrijkste redenen. Het Nederlands Bureau voor Toerisme &
Congressen (NBTC) baseert zich op voorlopige cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek.
DALING BELANGRIJKSTE HERKOMSTMARKTEN
Na een aantal jaren van stijging heeft Nederland in 2008 te maken met
een daling van het inkomend toerisme. Duitsland, de belangrijkste
herkomstmarkt voor Nederland, daalde met 5% naar 2,7 miljoen gasten.
Groot-Brittannië is net als de Verenigde Staten hard geraakt door de
economische crisis in combinatie met een ongunstige wisselkoers. Het
inkomend toerisme vanuit de tweede herkomstmarkt voor Nederland liep
terug met 11% (1,7 miljoen gasten). De Verenigde Staten liet een
daling zien van 18% tot 800.000 Amerikaanse bezoekers. België liet als
enige Europese herkomstland een stijging zien (1%) en kwam hiermee op
1,1 miljoen bezoekers.
EUROPA DAALT, INTERCONTINENTAAL VERDEELD BEELD
Spanje noteerde in 2007 nog een forse groei, maar daalde in 2008 met
17%. De economische crisis in combinatie met een daling in aantal
vliegverbindingen speelt hier een belangrijke rol. Een daling was ook
te zien vanuit Frankrijk (-9%), Italië (-6%) en Scandinavië (-3%).
Intercontinentaal is het beeld verdeeld. Met de Olympische Spelen in
eigen land, daalde het aantal Chinezen dat ons land bezocht in de
zomermaanden. Deze daling stond gelijk aan de stijging in het voor- en
najaar, waardoor het aantal Chinese bezoekers in 2008 gelijk is
gebleven aan 2007. Japan daalde met 6% door de economische crisis en
de dure euro ten opzichte van de yen. India en Rusland lieten als
enige een groei zien van respectievelijk 14% en 10%. Hun volume blijft
vooralsnog bescheiden.
DALING ZET DOOR IN 2009
Voor 2009 verwacht het NBTC dat de daling zich doorzet, maar met -4%
minder scherp dan in 2008. Factoren die van positieve aard zijn, zijn
de daling van vliegtickets als gevolg van dalende brandstofprijzen,
een gunstig vallend Pasen (april) in relatie tot de start van het
toeristische seizoen en een aanscherping én intensivering van
marketinginspanningen. Algemeen directeur NBTC, Jos Vranken: "Samen
met de sector zijn we de Value for Money campagne gestart om de
internationale reiziger te laten zien dat een bezoek aan Nederland
veel waar voor je geld biedt. Met scherpe aanbiedingen proberen we de
reiziger naar ons land te halen. Daarnaast initieert het NBTC in
samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken om de twee jaar
een grootschalig evenement. In 2009 en 2010 is dat Holland Art Cities
waarbij 4 steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en 10
musea een aaneenschakeling van hoogwaardige exposities laten zien. Op
deze manier wordt Nederland als toeristische en zakelijke bestemming
extra gepromoot".