Ingezonden persbericht


-PERSBERICHT-

Toneelgroep Het Syndicaat bestaat

De Amsterdamse toneelgroep Het Syndicaat gaat ook in de periode 2009-2012 verder met toneel maken. Ondanks het negatieve NFPK+ besluit voor de vierjarensubsidie gaat de groep in de tweede helft van 2009 verder met een afgeslankte organisatie.

Dankzij de structurele steun van de Gemeente Amsterdam voor 2009-2012 en een lopende twee jaren aanvraag bij het NFPK+ zal artistiek leider en regisseur Danielle Wagenaar de komende twee jaar 6 voorstellingen maken. Huistheater Frascati Amsterdam ondersteunt o.a. in de persoon van directeur Mark Timmer en dramaturg Berthe Spoelstra de nieuwe koers van het gezelschap, net als hun collega's van diverse landelijke theaters.

Anders dan enkele gedupeerde collega's in het land, is Het Syndicaat niet per 31 december 2008 opgeheven, ookal is de structurele subsidie van rijk voor Het Syndicaat per 2009 komen te vervallen. Deze uitspraak kwam in de zomer van 2008 voor Het Syndicaat volkomen onverwacht. Maar door strijdvaardig handelen, een goeddoorregen artistieke visie, de steun en het vertrouwen van De gemeente Amsterdam, huistheater Frascati en vele programmeurs in het land, voelt Het Syndicaat zich sterk genoeg om door te gaan. Weliswaar flink uitgedund -alleen de artistiek en zakelijk leider blijven-, maar met een geheel nieuwe internationaal gerichte koers, wil Het Syndicaat in volle vaart vooruit. Danielle Wagenaar heeft tevens een aanvraag gedaan voor de tweejaren subsidie bij het NFPK+ . Hoe dat uitpakt, hoort de regisseur begin maart van dit jaar.

Intussen is de groep, nu nog voltallig, druk bezig de laatste hand te leggen aan het eerste Europese avontuur van een nieuwe reeks. Met de Nederlandse première van De bus, voertuig van een heilige van de Zwitserse auteur Lukas Bärfuss, zet Het Syndicaat op 12 februari a.s. een zelfverzekerde stap in Europese richting. Het idee is naast nieuw Nederlands repertoire, dat vanaf het begin (1997) zorgt voor een onderscheidend karakter van het artistieke beleid, elk jaar ook nieuw werk van jonge schrijvers uit Europa te brengen. Hiermee weet Danielle Wagenaar zich goed te positioneren en neemt ze wederom het voortouw om onbekend terrein te verkennen binnen het overvolle theateraanbod. Daarmee bewijst zij dat ze in staat is zowel zichzelf als de markt steeds opnieuw te definiëren. Het Syndicaat is nog lang niet klaar. Het Syndicaat bestaat.

Noot voor redacties:
----------------