PB09-002
15 januari 2009
Omzet detailhandel stijgt met 1 procent
· Minder omzet non-food
· Correctie koopdagen zorgt voor stijging
De detailhandel heeft in november 1,5 procent minder omgezet dan in
november 2007. Het volume nam af met 4,1 procent, de prijzen stegen met
2,6 procent. De omzetontwikkeling is negatief beïnvloed door de
samenstelling van koopdagen. Na een correctie hiervoor bedroeg de
omzetgroei ongeveer 1 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Alle onderscheiden non-food-branches hadden in november minder omzet
dan in dezelfde maand van 2007. De totale omzet in de non-food kromp met
2,7 procent. Deze omzetontwikkeling bestaat uit een daling van het volume
van 3,7 procent en een stijging van de prijzen van 1,0 procent. Ook na een
correctie voor koopdagen blijft er sprake van een omzetafname.
De omzet van de foodwinkels bleef ongeveer gelijk aan een jaar eerder.
Gecorrigeerd voor het koopdageneffect was de omzettoename rond de 5
procent. De prijzen hadden een groot aandeel in de omzetontwikkeling.
Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2)
%-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder
14
12
10
8
6
4
2
0
ln.... -2
-4
-6
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n
sbc.... 2006 2007 2008
Waarde Prijs
1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter.
2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
w Bron: CBS
ww
CBS Persbericht PB09-002 pagina 1 van 3
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in
voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent),
non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent).
Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl.
verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in
2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft november 2008
een donderdag en een vrijdag minder en een zaterdag en een zondag meer
dan november 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij
anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde
periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Nadere analyse heeft er toe geleid dat de omzetcijfers over 2008 en 2007
voor enkele branches in de detailhandel zijn gecorrigeerd. Dit heeft betrekking
op de cijfers winkels in consumentenelektronica (vanaf november 2007), de
bouwmarkten (vanaf november 2007), de winkels in woninginrichtingartikelen
(vanaf januari 2008) en enkele niet-gepubliceerde groepen. Op het totaal van
de detailhandel bedraagt de correctie gemiddeld 0,1 procentpunt naar boven
over 2008.
Ten opzichte van het persbericht van 11 december 2008 (PB08-083) zijn de
cijfers over oktober en het derde kwartaal 2008 bijgesteld. De cijfers zijn
bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB09-002 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007
nov. okt. jan. t/m 3e kwar- jaar
nov. taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet -1,5 5,1# 2,6 2,6# 4,1
Prijs 2,6 2,6 2,3 2,4 1,3
Volume -4,1 2,5# 0,2 0,2# 2,7
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 0,4 10,5# 6 6,4 4,2
Prijs 5,3 5,1 4,6 5,3 1,3
Volume -4,6 5,1# 1,4 1,0 2,8
Supermarkten
Omzet 1,4 12,5 7,6 8,0 5,0
Prijs 5,2 5,3 4,8 5,6 1,4
Volume -3,6 6,8# 2,6 2,3 3,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -5,1 -0,3# -2,3 -2,7 0,3
Non-foodwinkels
Omzet -2,7 2,6# 0,6 0,6# 4,1
Prijs 1,0 0,9 0,8 0,5 1,3
Volume -3,7 1,6 -0,2 0,2 2,7
Omzet in:
Drogisterijen -7,6 5,2# 0,7 2,5# 0,5
Bovenkledingwinkels -1,5 1,4# 0,0 -0,3# 6,9
Textielsupermarkten -5,1 0,6 -0,2 2,7 0,3
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -5,6 0,5# 0,4 0,4# 3,1
Winkels in consumenten-
elektronica 4) -3,7 0,2# -0,4 -1,2# 4,9
Doe-het-zelfwinkels 5) -6,7 -0,1# -1,3 -0,4# 1,7
Bouwmarkten -6,5 -0,2# -1,0 0,1# 2,2
Winkels in huishoudelijke artikelen -1,1 2,5# 4,6 5,9 .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-002 pagina 3 van 3
---- --