Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
15 januari 2009

Fons van Westerloo nieuwe voorzitter Stichting Nationale Thuiswinkel Awards

Aanmelden voor Thuiswinkel Awards 2009 kan nog t/m 16 januari

Fons van Westerloo (62) is per 1 januari 2009 benoemd als nieuwe voorzitter van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards. Van Westerloo volgt daarmee oud-Wehkamp directeur Gerard Marsman op, die vanaf de oprichting van de Stichting in 2001 voorzitter was. Marsman blijft onderdeel uitmaken van het bestuur. De Stichting organiseert én financiert dit jaar voor de achtste keer de Nationale Thuiswinkel Awards.

Fons van Westerloo: "Ik ben vanaf start van de Thuiswinkel Awards al als voorzitter van de publieksjury betrokken bij dit spannende evenement voor álle webwinkels van Nederland. Ik heb het evenement zien groeien van 50 deelnemers aan vak- en publieksprijzen in 2002 naar de bijna 350 deelnemers die dit jaar meedoen en van 7.000 consumentenstemmen naar meer dan 800.000 stemmen vorig jaar!"

"Het bijzondere van de stichting is dat zij al jaar en dag prijzen uitreikt aan de beste webwinkels van Nederland en dat dit op onafhankelijke wijze gebeurt. Je hoeft dus geen lid te zijn van Thuiswinkel.org om mee te kunnen doen en te winnen, zoals we ook vorig jaar hebben kunnen zien. Daarnaast is het bijzonder dat de stichting door sponsoring en kaartverkoop al vanaf de start de Thuiswinkel Awards niet alleen organiseert, maar voor 100% financiert. Er gaat dus geen enkele euro contributie van leden van Thuiswinkel.org naar de stichting. De stichting kan gewoon haar eigen broek ophouden. En daar zijn we trots op", aldus Van Westerloo.

Aanmelden voor vak- en publieksprijzen 2009 kan nog! Publieksprijzen 2009
De publieksprijzen 2009 worden vergeven in elf categorieën die onderverdeeld zijn in 'groot' en 'klein'. Bedrijven die in 2008 één miljoen euro of meer omzetten of langer bestaan dan vier jaar op concernniveau, vallen in de categorie 'groot'. Overige webwinkels vallen onder de categorie 'klein'.

Categorieën:

* Computer hard- & software

* Cd's/dvd's, boeken, tijdschriften & games
* Consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur & telefonie
* Financiële diensten

* Handelsites

* Persoonlijke verzorging en levensmiddelen
* Mode & accessoires

* Reizen & vrije tijd

* Sport, speelgoed, hobby & cadeau

* Vliegtickets

* Warenhuizen

Vakprijzen 2009
Dit jaar worden er drie vakprijzen vergeven; de 'Starter Award', de 'Thuiswinkel Award' en de 'Innovatie Award'. De vakjury beoordeelt de aanmeldingen aan de hand van vooraf gestelde criteria en de ingezonden motivaties. Degenen die genomineerd worden, geven op 12 maart 2009 in Grand Hotel Huis ter Duin een presentatie aan de vakjury, die vervolgens de winnaars uitkiest. De vakprijzen worden uitgereikt aan bedrijven die zich in 2008 op een spraakmakende, succesvolle, creatieve en/of innovatieve wijze hebben gemanifesteerd.

Stemmende consument maakt kans op prijzen
Welke webwinkels de publieksprijzen 2009 winnen, wordt aan de hand van kwantitatief en kwalitatief consumentenonderzoek bepaald. Ze kunnen hun stem uitbrengen op de deelnemers en de genomineerden met een rapportcijfer beoordelen. Wie meedoet, maakt kans op prachtige prijzen zoals de Nintendo Wii, XBOX 360, Apple IPod Touch, de Apple Nano, TOMTOM en nog vele andere, met een totale waarde van 3000 euro. Sponsors en partners van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, die de Nationale Thuiswinkel Awards 2009 organiseren en financieren, hebben de uitreiking van deze prijzen mogelijk gemaakt.

Het consumentenonderzoek

* Tussen 19 januari en 1 maart kunnen consumenten en masse stemmen op hun favoriete winkel. De webwinkels met de meeste stemmen worden genomineerd voor de publieksprijzen 2009. Consumenten kunnen vervolgens tot 24 maart stemmen op de genomineerde bedrijven. Het totaal aantal uitgebrachte stemmen bepaalt voor 50% wie de winnaars in de diverse categorieën zijn.

2. Vanaf 19 januari worden consumenten ook gevraagd de genomineerde webwinkels te beoordelen. Aan de hand van een vragenlijst met diverse criteria geven ze rapportcijfers aan de overgebleven kandidaten. De uitkomst van dit kwalitatieve onderzoek weegt ook voor 50% mee bij de benoeming van de uiteindelijke winnaars.

Het onafhankelijke onderzoeksbureau Q&A voert het consumentenonderzoek uit. Sponsors
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2009 worden mede mogelijk gemaakt door:

Hoofdsponsors: DHL Global Mail, Laser Nederland, Marktplaats.nl, PaySquare, Selektvracht en Vergelijk.nl.

Cosponsors: De Telegraaf, EMS card, iDEAL, Ogone, Onetomarket en Veronica.

EINDE PERSBERICHT

STICHTING THUISWINKEL AWARDS

De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten.

De Stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren van onafhankelijke Award-verkiezingen voor de branche. Op donderdagavond 26 maart 2009 zijn voor de achtste maal de Nationale Thuiswinkel Awards uitgereikt in het Grand Hotel Huis Ter Duin te Noordwijk aan Zee. De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards draagt, zoals elk jaar, zorg voor de organisatie en via sponsoring en kaartverkoop voor 100% financiering van het event.

Met de uitreiking van de Awards beoogt de Stichting een positieve bijdrage te leveren aan het zelfbewustzijn van de branche. Daarbij richt de stichting zich op bedrijven die verkopen op afstand aan consumenten en op consumenten die kopen (gaan) op afstand.

VAK- EN PUBLIEKSPRIJZEN

Tijdens een besloten gala-avond van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards worden de vak- en publieksprijzen uitgereikt.

ORGANISATIE

De organisatie van de Nationale Thuiswinkel Awards wordt verzorgd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, in samenwerking met BBP BV. Mediapartners van de Nationale Thuiswinkel Awards zijn -in alfabetische volgorde- Beslist.nl, De Telegraaf, El Cheapo, Elsevier Retail, Emerce, Kelkoo, Kieskeurig, Retail Trends, Telecommerce, Twinkle, Vergelijk en Veronica.

Achtergrondinformatie (