Nederlander wil nog steeds op korte termijn verhuizen


We willen groter, groener en Hollandse gezelligheid

UTRECHT, 20090115 -- Niet gehinderd door de onvoorspelbaarheid van de huidige woningmarkt overweegt meer dan de helft van de Nederlanders dit jaar te verhuizen. Uit onderzoek van de Nationale Woonmonitor van woonplatform Moviq blijkt dat 32% van plan is om binnen twaalf maanden te verhuizen, 21% beantwoordt de vraag met `misschien'. "De meeste mensen willen groter en groener wonen," zegt Odin Termohlen, woordvoerder bij Moviq.

De Nationale woonmonitor toont volgens Termohlen aan dat kopers op de woonmarkt het steeds meer voor het zeggen krijgen. "Wij zien bijvoorbeeld dat er bij het kopen van een woning steeds vaker een ontbindende voorwaarde wordt opgenomen waarbij de koper zich het recht verwerft van de koop af te zien indien hij zijn eigen woning niet binnen een bepaalde termijn verkoopt. Daarnaast krijgen kopers de kans om kritischer te worden ten aanzien van hun woonbehoeften. "Je zult zien dat hierdoor bijvoorbeeld projectontwikkelaars veel meer zullen moeten gaan inspelen op de specifieke wensen van de koper."

Internet
Opvallend is dat de meeste respondenten aangeven een huis te zoeken via het internet. Nog maar 1% doet dat niet. Voor de aanschaf van de inrichting van de woning geldt het tegenovergestelde, maar liefst 98% van de respondenten geeft aan dit niet via internet te doen.. De meeste vrouwen vertoeven graag op de meubelboulevard. Jammer voor de Nederlandse man, want ruim 21 % van hen vindt dat juist een regelrechte ramp.

Hollandse gezelligheid
Voor een verbouwing wordt gespaard. Ondanks de vele reclames voor consumptief krediet, geeft 65% van de respondenten aan (spaar)geld te gebruiken. En met dat spaargeld maken we het binnen nog altijd Hollands gezellig. Uit het onderzoek blijkt dat een landelijke woonstijl favoriet is in de Nederlandse huiskamer (45%).

De complete woonmonitor is te downloaden op http://www.moviq.nl/insights

Over de Nationale Woonmonitor

De Nationale Woonmonitor verschijnt per kwartaal en is een initiatief van Moviq in samenwerking met Multiscope en geeft inzicht in het woongedrag en beleving van Nederlanders. De doelpopulatie zijn Nederlanders van 18 tot en met 50 jaar. Er zijn 584 waarnemingen verzameld in het vierde kwartaal in 2008.

Binnen de steekproef is een evenwichtige verdeling in opleidingsniveau. Representativiteit is verkregen door middel van stratificatie van de steekproef (vooraf) en een kleine weging achteraf. Als referentiebestand voor het onderzoek in Nederland is gebruik gemaakt van de Gouden Standaard, ontwikkeld door de MOA en het CBS.

Over Moviq

Moviq is het grootste, interactieve woonplatform op het Internet waar consumenten en bedrijven alles kunnen vinden op het gebied van wonen, zoals het gehele Nederlandse woningaanbod, een complete bedrijvengids en alle informatie over woongerelateerde thema's zoals verhuizen, verbouwen, financiën en woonomgevingen.