Online match MKB en coaches opkomende markten


Ontwikkelingssamenwerking via de website van BiD Network

AMSTERDAM, 20090115 -- Mediamatic Lab ontwikkelde in opdracht van de Business in Development foundation (BiD) een systeem voor online matching van innovatieve MKB ondernemers uit ontwikkelingslanden met coaches uit het westen. Op de sociale netwerksite www.bidnetwork.org staan duizenden bussinesplannen uit deze opkomende markten online. Om de kwaliteit van de plannen verder te verhogen is coaching van ondernemers van belang. Met de nieuwe toepassing kunnen de duizenden ondernemers en de coaches zelf zoeken naar de meest relevante match.

www.bidnetwork.org is een sociaal netwerk van ruim 20.00 leden dat MKB ondernemers uit ontwikkelingslanden in staat stelt om zakenpartner te worden met investeerders en grote bedrijven in het westen. De ondernemers zetten hiervoor hun businessplan online. Om de kwaliteit van de plannen verder te verhogen is coaching van ondernemers van belang. BiD Network gaf Mediamatic Lab de opdracht om de afstemming tussen coaches en ondernemers te faciliteren.

Online matching
Duizenden ondernemers uit opkomende markten hebben op BID Network een online profiel. Potentiële coaches uit het bedrijfsleven (van o.a. grote internationale concerns) kunnen zich online aanmelden en vragen om accreditatie. Met de nieuwe toepassing kunnen coaches en ondernemers hun wensen kenbaar maken en via het systeem van Mediamatic zelf zoeken naar de beste match tussen coach en ondernemer. Het systeem geeft op verzoek een overzicht van mensen op basis van metadata zoals specialisme, regio en ervaring. Beide partijen kunnen op basis van dit matchingvoorstel contact zoeken met de persoon die het beste bij hen past.

On- en offline Coaching
Na de match kunnen de coaches online met de ondernemer meekijken en hem of haar online, per mail of per telefoon adviseren bij het uitwerken van het digitale bussinessplan op de website. En de ondernemer kan gebruik maken van de kennis, ervaring en netwerk van de coach.

Online beoordeling
Een van de activiteiten van BiD Network is BiD Challenge, een jaarlijkse businessplannen wedstrijd. Mediamatic ontwikkelde al eerder een online beoordelingsysteem voor de meer dan 3000 bussinessplannen die jaarlijks worden ingediend.

AnyMeta en Mediamatic Lab
Mediamatic Lab maakte de site van BiD Network en het nieuwe matchingsysteem met anyMeta. Dit is een community management systeem dat werkt met metadata. AnyMeta heeft de kenmerken van een semantisch netwerk. Het biedt alle mogelijkheden van een CMS maar ordent informatie en creëert automatisch een relevante context bij ieder artikel op de website. Het is ook daarom ook zeer goed geschikt voor het verbinden van mensen met dezelfde interesses en belangen.

PICNIC, het Joods Monument, het Geheugen van Oost en het Open Archief zijn andere voorbeelden van sociale netwerken en websites die Mediamatic Lab heeft ontwikkeld. Mediamatic maakte ook Tolhuistuin in Amsterdam Noord, een webomgeving om online plannen in te dienen en te beoordelen door een jury.





Ingezonden persbericht