Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Tweede Kamer der Staten-Generaal 2

Vergaderjaar 2008­2009 Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

identificeren voor bezoek aan de In de memorie van toelichting is
753 bioscoop? tevens aangegeven dat bestaande restricties in de Wet op de Vragen van het lid Van der Ham 5 filmvertoningen ten aanzien van de (D66) aan de ministers van Bent u bereid genoemd beleid te toegankelijkheid van films voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en herzien? Zo neen, waarom niet? jeugdigen onverkort vastgelegd van Justitie over beperkende dienden te worden in het reglement maatregelen in de filmsector. 1 de Volkskrant, 18 oktober 2008. van het Nicam (Kamerstukken II, (Ingezonden 22 oktober 2008)
Antwoord 1999/2000, 26 841, nr. 3 en nr. 13). De
1 Wet op de filmvertoningen kende Waarom heeft u besloten tot een Antwoord van minister Hirsch Ballin twee leeftijdsgrenzen, 12 en 16 jaar. koerswijziging ten opzichte van het (Justitie), mede namens de minister Bij brief van 21 november 2003 is dit oude beleid rondom het Nederlands van Onderwijs, Cultuur en beleid nog eens bevestigd: Instituut voor de Classificatie van Wetenschap. (Ontvangen «Kijkwijzer is geen vrijblijvend advies Audiovisuele Media (Nicam) zoals 25 november 2008) als een film de classificatie 12 of 16 verwoord wordt in de slogan van de jaar en ouder heeft gekregen. De
1
Kijkwijzer «Kijkwijzer adviseert»?1 bioscoopeigenaar is dan volgens de Er is geen sprake van een wet verplicht de toegang te weigeren
2 koerswijziging. Het huidige beleid aan iemand die jonger dan 12 of 16 Deelt u de mening dat ouders in de stoelt onveranderd op hetgeen jaar is» (Kamerstukken II, 2003/2004, eerste plaats verantwoordelijk zijn bepaald is bij de introductie van het
29 326, nr. 1). voor hun kinderen en dat de stelsel van co-regulering in 1999, Kijkwijzer een adviserende rol moet waarbij elk audiovisueel product 2 hebben voor alle films onder de geclassificeerd zou worden met als De bescherming van jongeren tegen leeftijdsgrens van 16 jaar? criterium de mogelijke schadelijkheid voor hen schadelijk beeldmateriaal is bij vertoning aan jeugdigen. In de een gedeelde verantwoordelijkheid
3 memorie van toelichting bij de van ouders, de ondernemers in de Wat is uw reactie op de uitspraak van daartoe strekkende wijziging van de audiovisuele branche en de overheid. De Nederlandse Vereniging van Mediawet en van het Wetboek van Primair zijn de ouders Bioscoopexploitanten die stelt dat het Strafrecht, alsmede de intrekking van verantwoordelijk. De Kijkwijzer kan beleid onuitvoerbaar is?1 de Wet op de filmvertoningen, is hen daarbij adviseren. Daar waar de
4 bepaald dat de brancheorganisaties ouders hun verantwoordelijkheid niet Wat is uw reactie op de constatering van alle sectoren binnen de kunnen of willen nemen, hebben de dat de nieuwe richtlijn een breuk is bedrijfstak een voor haar leden ondernemers een (maatschappelijke) met de identificatieplicht in bindende regeling moesten treffen verantwoordelijkheid. Aan de Nederland die geldt vanaf 14 jaar, voor onder meer «de consequenties overheid ten slotte de taak om omdat nu ook jongeren onder die van de leeftijdsclassificaties voor toezicht te houden op de naleving leeftijd zich moeten kunnen distributie of uitzending» van de wettelijke bepalingen. (Kamerstukken II, 1999/2000, 26 841, nr. 3).
KVR34137

2080903350

0809tkkvr753
ISSN 0921 - 7398
Sdu Uitgevers
's-Gravenhage 2008 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008­2009, Aanhangsel 1577





3
Dit standpunt van de NVB delen wij
niet. Bij de controle van de
leeftijdsgrens van 16 jaar kan de
bioscoopexploitant om het
legitimatiebewijs vragen. Bij de
overige leeftijdsclassificaties staan
hem meerdere mogelijkheden ter
beschikking. Indien de leeftijd van de
jongere niet op basis van het
paspoort van de ouders vastgesteld
kan worden, dient hij een inschatting
te maken van de leeftijd van de
jongere. Bij een grotere afstand
tussen de leeftijdsclassificatie en de
werkelijke leeftijd van het kind, zal dat
geen beletsel opleveren. Indien de
leeftijd van de jongere niet ver af zit
van de leeftijdsclassificatie, wordt het
inschatten van de werkelijke leeftijd
lastiger, maar kan de
bioscoopexploitant zijn
verantwoordelijkheid toch nog
vormgeven door in ieder geval de
jongere naar zijn leeftijd te vragen.

4
Er is geen sprake van een nieuwe
richtlijn en evenmin van een breuk
met de vigerende identificatieplicht in
Nederland.

5
Ik zie geen aanleiding het beleid zoals
dat in 1999 geformuleerd is te
herzien. Alle leeftijdsclassificaties
dienen derhalve nageleefd te worden.
Het kan niet zo zijn dat jongeren in de
leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar wel
beschermd worden tegen alle voor
hen schadelijke beeldmateriaal
(namelijk met de classificatie 16 jaar),
terwijl jongeren onder de 12 jaar
slechts ten dele beschermd worden,
namelijk wél tegen beeldmateriaal
met de classificatie 16 jaar, maar níet
tegen voor hen schadelijk
beeldmateriaal met de classificatie
12 jaar.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2008­2009, Aanhangsel 1578