Generali

Aanbeveling Ombudsman en compensatiebeleid Generali

Compensatiebeleid Generali beleggingsverzekeringen

In maart 2008 bracht de Ombudsman Financiële Dienstverlening een advies uit rond de zogenoemde `woekerpolisaffaire'. Generali heeft kort na het bekend worden haar reactie hierop geformuleerd en besloten de Aanbeveling van de Ombudsman over te nemen. In aanvulling op de bestaande Aanbeveling van de Ombudsman en aansluitend op ontwikkelingen in de markt hebben wij nu ons beleid geformuleerd. Wij hebben de gesloten overeenkomsten tussen de stichting Verliespolis en Woekerpolisclaim, de VEB, VEH en Vereniging Consument en Geldzaken met bijvoorbeeld de verzekeraars Delta Lloyd, Nationale Nederlanden en Fortis aandachtig gevolgd. Het door Generali vastgestelde beleid is door de Ombudsman getoetst.

De Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft ons laten weten in te stemmen met de door ons aangeboden regeling. Hij zal deze als uitgangspunt nemen bij de beoordeling van de aan hem voorgelegde consumentengeschillen over onze beleggingsverzekeringen.

De basis: de Aanbeveling van de Ombudsman
De Aanbeveling van de Ombudsman gaat alleen over beleggingsverzekeringen die consumenten individueel hebben gesloten. U kunt de Aanbeveling van de Ombudsman nalezen op www.generali.nl onder de menu-optie Klantenservice > Beleggingsverzekeringen. Hier vindt u ook een lijst met veelgestelde vragen over de Aanbeveling. De Aanbeveling is alleen van toepassing op particulier gesloten beleggingsverzekeringen zoals lijfrente- verzekeringen, hypotheekgebonden verzekeringen en levensloopverzekeringen. Ter voorkoming van misverstanden: verzekeringen met (aanvullend) pensioen gesloten via een collectief contract bij de (voormalige) werkgever(s) vallen niet onder deze aanbeveling.

Ter verduidelijking;
Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit drie pijlers: 1. de eerste pijler: AOW (Algemene Ouderdomswet) en ANW (Algemene nabestaandenwet) 2. de tweede pijler: pensioenopbouw via de werkgever
-> verzekeringen hieronder gesloten vallen NIET onder de Aanbeveling van de Ombudsman 3. de derde pijler: alle inkomensvoorzieningen die consumenten individueel treffen zoals lijfrenteverzekeringen en kapitaalverzekeringen op basis van beleggingen.
-> verzekeringen hieronder gesloten vallen WEL onder de Aanbeveling van de Ombudsman (net als de overige individueel gesloten beleggingsverzekeringen.)

Hoe ziet het beleid van Generali eruit?
Samengevat heeft de Ombudsman gezegd dat het verschil tussen het bruto rendement en het rendement dat de consument over de gehele looptijd van een beleggingsverzekering ontvangt niet meer mag zijn dan 3,5%. Als de kosten meer zijn dan deze 3,5%, moet de consument gecompenseerd worden op de voorgeschreven wijze (meer informatie hierover vindt u in onze lijst met veelgestelde vragen op www.generali.nl > Klantenservice > Beleggings- verzekeringen). Op basis hiervan heeft Generali haar beleid als volgt bepaald;

A. Voor de tweede pijler: pensioenopbouw via de werkgever (basis en aanvullende pensioenregelingen) Generali compenseert WEL voor beleggingsverzekeringen die vallen onder deze pijler, alhoewel de Ombudsman deze verzekeringen NIET meeneemt in zijn Aanbeveling. Generali compenseert hierbij exact volgens de oorspronkelijke Aanbeveling van de Ombudsman. Hiermee gaat Generali, voor zover haar bekend, verder dan andere verzekeraars die in het geheel niet compenseren voor deze categorie beleggingsverzekeringen.

B. Voor de derde pijler, alle inkomensvoorzieningen die consumenten individueel treffen zoals lijfrenteverzekeringen en kapitaalverzekeringen op basis van beleggingen. Hieronder vallen ook beleggingsverzekeringen gesloten voor de aflossing van de eigen woning, de zogenaamde Kapitaalverzekeringen Eigen Woning.





Generali heeft voor deze individueel gesloten beleggingsverzekeringen bepaald dat zij verder gaat dan de Aanbeveling van de Ombudsman. De compensatieregeling van Generali voor deze individueel gesloten verzekeringen is als volgt:

Polissen met een bruto premie in het eerste polisjaar van 1200,- of meer · Zonder garantie voor het netto fondsrendement Kostenpercentage vastgesteld op 2,45% (Aanbeveling Ombudsman maximaal 3,50%) · Met een netto garantierendement (na aftrek van TER*) van tenminste 2,5% (Generali Garantiefonds II) Kostenpercentage vastgesteld op 2,70% (Aanbeveling Ombudsman maximaal 3,50%) · Met een netto garantierendement (na aftrek van TER*) van tenminste 4.0% (Generali Garantiefonds) Kostenpercentage vastgesteld op 3,10% (Aanbeveling Ombudsman maximaal 4.50%)

Polissen met een bruto premie in het eerste polisjaar van minder dan 1200,- en koopsom- polissen
· Zonder garantie voor het netto fondsrendement Kostenpercentage vastgesteld op 2,85% (Aanbeveling Ombudsman maximaal 3,50%) · Met een netto garantierendement (na aftrek van TER*) van tenminste 2,5% (Generali Garantiefonds II) Kostenpercentage vastgesteld op 3,10% (Aanbeveling Ombudsman maximaal 3,50%) · Met een netto garantierendement (na aftrek van TER*) van tenminste 4.0% (Generali Garantiefonds) Kostenpercentage vastgesteld op 3,50% (Aanbeveling Ombudsman maximaal 4.50%)


* TER= De Total Expense Ratio geeft de totale kosten van een beleggingsfonds weer. Dit zijn de kosten voor het beheren van de beleggingen binnen het beleggingsfonds, maar ook alle andere bijkomende kosten, zoals marketingkosten, administratiekosten en bijvoorbeeld de kosten van de accountant.

Wanneer horen onze relaties of zij voor compensatie in aanmerking komen? In de loop van 2009 laten wij al onze polishouders persoonlijk weten óf en voor welke compensatie zij in aan- merking komen.

Wanneer keert Generali de compensatie uit?
Het verschil tussen de kosten die betaald zijn in de verzekering en de vastgestelde maximale kosten in de verzekering voegen wij op de einddatum van de verzekering toe aan het eindkapitaal.

Hoe gaat Generali om met (overlijdens)risicopremies? De kostenopslag die Generali hanteert voor de (overlijdens)risicopremies voor beleggingsverzekeringen voldoet aan de Aanbevelingen van de Ombudsman.

Schrijnende gevallen
Als er ondanks de compensatie sprake is van `schrijnende gevallen' dan zullen wij deze polishouders extra compenseren. Ter voorkoming van misverstanden: extra compensatie zal nooit worden ingegeven door tegen- vallende beleggingresultaten.