Stadsdeel Amsterdam-Noord

Pannenkoekenboot wint Ondernemersprijs 2008

Uit vier genomineerden koos de jury de Pannenkoekenboot tot winnaar van de zestiende Noordse Ondernemersprijs. Het thema was dit keer Eten & Drinken. `De prijs is voor het bedrijf dat onmiskenbaar het talent heeft om optimaal te ondernemen', zei stadsdeelvoorzitter Rob Post in zijn rol van juryvoorzitter.

Jan Passmann en zijn partner Maaike van Zomeren van de Pannenkoekenboot ontvingen een cheque van 5000 euro en de inmiddels befaamde plastiek, ontworpen door André Volten.

Jan Passman en Maaike van Zomeren van de Pannenkoekenboot ontvingen de Ondernemersprijs 2008 uit de handen van stadsdeelvoorzitter Rob Post (links).

De jury had dit keer grote moeite om tot een keuze te komen. Het is immers geen sinecure om onderscheid te maken tussen de lekkerste taart, de beste haring, de pannenkoek met of zonder spek, de relaxte sfeer in een restaurant of de knusheid van het café om de hoek. Daarom koos de jury voor één maatstaf: welk bedrijf uit de culinaire hoek leverde de meeste toegevoegde waarde voor Amsterdam-Noord?

De vier kandidaten waren: de Taartenkamer, slagerij Kaddour, café restaurant Wilhelmina-Dok en de Pannenkoekenboot. Winnaar Jan Passmann, nog niet eens twee jaar bakkend kapitein, zei na de uitreiking van de prestigieuze prijs dat hij het succes van zijn onderneming toeschrijft aan de `vaar-formule', de ongedwongen sfeer, de populaire prijzen en daarmee de toegankelijkheid voor iedere Noordse beurs, zijn team van vijftien medewerkers en de kwaliteit van het gebodene. De winnaar legt zich niet op één plek vast en serveert zijn specialiteit met een wisselend decor op het IJ. Over het geheim van zijn `uitgebalanceerde' recept wil hij niets kwijt.

De uitreiking van de Noordse Ondernemersprijs 2008 vond plaats tijdens de Nieuwsjaarsreceptie van de VEBAN. In zijn nieuwjaarsboodschap zei Fred Schulp, voorzitter van de ondernemersvereniging VEBAN, dat het afgelopen jaar opnieuw bleek dat in Noord veel mogelijk is. Volgens hem was 2008 vooral het jaar van het koesteren van zowel nieuwe als bestaande bedrijven. `En daar gaan we in 2009 mee door.` Stadsdeelvoorzitter Rob Post kon dit volmondig beamen. Als voorbeelden van opmerkelijke, voor Noord nieuwe bedrijven noemde hij VNU Media, Oilily en de HEMA. Beide voorzitters stipten `de niet te stuiten opkomst' van de creatieve branche aan.

Post noemde de vruchtbare kruisbestuiving tussen een horeca-in-de-lift en de aantrekkingskracht van Noord. Overigens liet hij weten zich ook in 2009 sterk te willen maken voor de groei van de werkgelegenheid in Noord in het algemeen. Aan die groei wil prijswinnaar Passmann zijn steentje bijdragen. Hij droomt van een grotere boot in 2009. Ook wil hij meer toeristen lokken, want de boot richt zich in de toekomst ook nadrukkelijk op de toeristische groeimarkt.