Ingezonden persbericht


Persbericht
Parijs ­ 15 januari, 2009

Omzetstijging 2008 2,8% like-for-like


* Prepaid Services: een sterke groei van 12,9% waarvan 13,6% in het vierde kwartaal

* Economy Hotels (zonder Motel 6) houden stand: een stijging van 3,2% met in het vierde kwartaal een daling van 0,5%
****
Winstdoelstelling voor 2008 bevestigd (winst voor belastingen ¤ 870-890 miljoen), een like-for-like stijging van 12%, zonder het effect van de terugbetalingen aan de aandeelhouders

De omzet van Accor over 2008 bedraagt 7.739 miljoen euro, een like-for-like(1) stijging van 2,8% ten opzichte van vorig jaar, en een gerapporteerde daling van 4,7%.

Omzet
(In miljoen euro)
2007
2008
Verschil
gerapporteerd
Verschil like-for-like(1)
Hotels
5.827
5.767

-1,0%

+2,1%
Hoge en middensegment

3.323
3.448
+3,7%
+2,6%
Economy

1.663

1.719
+3,4%
+3,2%
Economy Verenigde Staten
841
600
-28,7%*

-2,1%
Prepaid Services
885
978
+10,5%
+12,9%
Overige activiteiten

1.409
994
-29,4%**
-0,6%
Totaal Groep
8.121
7.739

-4,7%

+2,8%

* Met inbegrip van de verkoop van Red Roof Inn en het euro / dollar koerseffect ** Met inbegrip van de verkoop van Foodservices Operations in Italië en Brazilië en Go Voyages.

De omzet van de Groep over 2008 is beïnvloed door:


* de like-for-like groei van 2,8%;


* de strategie om zich weer meer te concentreren op Hotels en Prepaid Services (verkoop van Red Roof Inn, Go Voyages en Foodservices Operations in Italië en Brazilië) en de voortzetting van de "Asset Right"­strategie (aanpassing van dee eigendomsstructuur), waardoor de jaaromzet met 865 miljoen euro (10,6%) werd gedrukt;


* de expansiestrategie van de Groep, die de omzet met 422 miljoen euro deed toenemen, een stijging dus van 5,2%, met inbegrip van het effect van de consolidatie van Orbis in het derde kwartaal van 2008;


* het wisselkoerseffect, dat de omzet met 2,1% naar beneden haalde door de zwakke positie van de dollar, het pond sterling en de meeste Zuid-Amerikaanse valuta ten opzichte van de euro.

In het vierde kwartaal bedroeg de omzet 1.952 miljoen euro, een gerapporteerde daling van 2,5% ten opzichte van het laatste kwartaal van 2007. Ondanks de aanhoudende groei bij Prepaid Services daalde de like-for-like omzet met 1,1% als gevolg van de teruggelopen activiteit bij de Hotels, vooral in het hoge en middensegment.

Prepaid Services
Jaaromzet gestegen met 12,9% (like-for-like)

De jaaromzet van Prepaid Services bedroeg 978 miljoen euro, een gerapporteerde stijging van 10,5% en een like-for-like stijging van 12,9%. Deze omzetstijging sluit aan op het toegenomen uitgiftevolume, dat van een gerapporteerde 11.436 miljoen euro in 2007 met 11,0% steeg tot 12.696 miljoen euro.

De externe groei zorgde voor een extra omzet van 3,7%. De wisselkoerseffecten drukten de omzet echter met 2,8%, vooral als gevolg van de zwakke positie van het pond sterling en de Latijns-Amerikaanse valuta.

De omzet van Prepaid Services bedroeg het vierde kwartaal 285 miljoen euro, een gerapporteerde stijging van 9,3% en een like-for-like stijging van 13,6%.

In Europa steeg de omzet het vierde kwartaal op like-for-like basis met 7,7%.
* In Frankrijk steeg de omzet like-for-like met 9,6% en na herziening* met 16,8%; voor de Ticket Restaurant maaltijd vouchers bedroeg de stijging 12,2% en voor de Cadeaubonnen 14,2%*.
* In het Verenigd Koninkrijk nam de omzet like-for-like met 6,9% toe, mede dankzij een stijging van 16,0% voor de Childcare en Luncheon Voucher producten. De omzet van Cadeaubonnen liep echter op like-for-like basis terug met 9,2%.
* In België zou de omzet na herziening voor het verlies van het Onem contract (in oktober 2007) een stijging te zien geven van 5,4%.

In Latijns-Amerika steeg de omzet het vierde kwartaal like-for-like met 22,2%. De sterke omzetstijging die begin 2008 in Brazilië in gang was gezet hield aan, met een groei van 27,7% (like-for-like) in het vierde kwartaal. In de andere Latijns-Amerikaanse landen steeg de like-for-like omzet over dezelfde periode met 15,9%. De omzetdaling van 50,5% die in het vierde kwartaal in Argentinië plaatsvond als gevolg van de opheffing van de belastingvrijstelling is hierin opgenomen. Argentinië niet meegerekend steeg de omzet in Latijns-Amerika met 29,7%.


* na herziening voor een in december 2007 geboekte omzet. Hotels
Jaaromzet gestegen met 2,1% (like-for-like)

De jaaromzet van Hotels bedroeg 5.767 miljoen euro, een like-for-like stijging dus van 2,1% en een gerapporteerde daling van 1,0%, onder invloed van de volgende factoren:


* De eerste helft van 2007 was de economische situatie nog gunstig en steeg de hotelomzet like-for-like met 5,1%. Het derde kwartaal vertoonde de eerste tekenen van een economische vertraging, waarbij de omzet door de teruglopende vraag in met name de Verenigde Staten en Zuid-Europa minder toenam (+1% like-for-like). In het vierde kwartaal liep de vraag nog verder terug en daalde de hotelomzet met 2,8%.


* De verkoop van Red Roof Inn en andere hotels in het kader van de "Asset Right"-strategie (aanpassing van de eigendomsstructuur van de hotels) drukte de jaaromzet met 316 miljoen euro (5,4%).


* De expansiestrategie van de Groep had een positief effect van 267 miljoen euro (+4,6%) op de omzet. De consolidatie van Orbis leverde hieraan een bijdrage van 108 miljoen euro (waarvan 93 miljoen euro in het hoge en middensegment en 15 miljoen euro in de economy hotels in Europa). In totaal werden 28.000 nieuwe kamers in gebruik genomen.


* Het wisselkoerseffect drukte de hotelomzet met 2,3%, vooral door de sterkere positie van de euro ten opzichte van de dollar en het pond sterling.

De omzet over het vierde kwartaal bedroeg 1.438 miljoen euro. In gerapporteerde cijfers bleef deze dus onveranderd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De like-for­like
Hotels in het hoge en middensegment

In 2008 een stijging van 2,6% (like-for-like)

De jaaromzet van de hotels in het hoge en middensegment bedroeg 3.448 miljoen euro, een like-for-like stijging van 2,6% (2,9% zonder het effect van het WK Rugby) en een gerapporteerde stijging van 3,7%.

In het vierde kwartaal daalde de omzet met 3,3% (like-for-like)

In een niet erg gunstig economisch klimaat daalde de omzet van de hotels in het hoge en middensegment het vierde kwartaal op like-for-like basis met 3,3%, tegen een groei van 6,2% in de eerste zes maanden en 1,8% in het derde kwartaal. Het effect op de omzet verschilt per regio.

* In een eerste reeks landen (waaronder het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Portugal), die goed zijn voor 31% van de omzet in het hoge en middensegment, vindt een duidelijke achteruitgang plaats waarbij de omzet op like-for-like basis met meer dan 8% is teruggelopen.
* In Duitsland en Frankrijk, die 54% bijdragen aan de omzet in dit segment, doet de recessie zich minder voelen. Hier daalde de omzet like-for-like met 2 tot 4%.
* Tot slot is een derde groep landen (Afrika, Azië en Latijns-Amerika), met een omzet van 132 miljoen euro (15% van de omzet in het segment), opgewassen tegen de economische situatie en blijft de omzetgroei hier gehandhaafd.

In Frankrijk nam de like-for-like omzet het vierde kwartaal met 3,6% af. Zonder het effect van het WK Rugby bedroeg deze daling 2,0%. Het middensegment (daling van 2,7%) is beter bestand tegen de economische omstandigheden dan het zeer hoge en hoge segment (daling van 8,2%). In Duitsland daalde de omzet met 2,6% (like-for-like). Ook hier heeft het middensegment (daling van 2,1%) minder te lijden onder de economische omstandigheden dan het zeer hoge en hoge segment (daling van 4,4%). In het Verenigd Koninkrijk liep de omzet terug met 8,8% (like-for-like), maar in Londen (RevPAR Novotel 2,8% omlaag) bleef de situatie beter dan daarbuiten (RevPAR Novotel 10,1% omlaag).

Economy Hotels (zonder Motel 6)

In 2008 een stijging van 3,2% (like-for-like)

De jaaromzet van de economy hotels bedroeg 1.719 miljoen euro, een like-for-like stijging dus van 3,2% en een gerapporteerde daling van 3,4%.

In het vierde kwartaal daalde de omzet met 0,5% (like-for-like).

De groei nam het vierde kwartaal licht af met 0,5% (like-for-like), na de eerste zes maanden van het jaar met 6,1% en in het derde kwartaal met 1,7% te zijn gestegen. Opgemerkt moet worden dat zonder Spanje, Portugal en Italië de omzet van de economy hotels het vierde kwartaal met 0,7% is toegenomen.

In Frankrijk steeg de omzet het laatste kwartaal like-for-like met 1,2%, vooral dankzij het merk ibis waarvan de omzet met 2,5% toenam en de RevPAR in Parijs met 5,0%. In Duitsland daalde de omzet licht met 0,6% (like-for-like). In het Verenigd Koninkrijk liep de omzet terug met 1,1%, waarbij het in Londen beter ging (RevPAR ibis 1,1% omlaag) dan daarbuiten (RevPAR ibis 5,2 % omlaag).

Economy hotels in de Verenigde Staten

In 2008 een daling van 2,1% (like-for-like)

De jaaromzet bedroeg 600 miljoen euro, een gerapporteerde daling van 28,7% (door de verkoop van Red Roof Inn) en een like-for-like daling van 2,1%.

In het vierde kwartaal van 2008 daalde de omzet met 6,5% (like-for-like).

Op like-for-like basis liep de omzet het vierde kwartaal met 6,5% terug, na de eerste zes maanden met 0,4% en het derde kwartaal met 2,7% te zijn gedaald. Motel 6 deed het dit kwartaal beter dan de concurrenten. De franchise-inkomsten stegen met 23,4%.

Overige activiteiten

De jaaromzet van de overige activiteiten (Casino's, Lenôtre, Service in treinen en Overige ) bedroeg op like-for-like basis 995 miljoen euro, een daling van 5,9% in het vierde kwartaal en 0,6% over het hele jaar.

De gerapporteerde omzet van het vierde kwartaal daalde met 24,4% tot 229 miljoen euro, voornamelijk vanwege de verkoop van Foodservices Operations in Brazilië (gedeconsolideerd op 31 maart 2008), en ondanks het positieve effect (18 miljoen euro over het vierde kwartaal) van de consolidatie van Orbis Travel en Orbis Transport per 1 juli 2008.

De omzet van de Casino's daalde het vierde kwartaal op like-for-like basis met 10,3%, als gevolg van de terugloop van het aantal bezoekers, die gedeeltelijk te wijten is aan het Franse rookverbod voor openbare ruimten. De Restaurantomzet (vooral Lenôtre) liep terug met 4,7% (like-for-like). Bij de Service in treinen steeg de omzet met 3% (like-for-like), vooral dankzij de toename van het aantal passagiers op de lijn TGV Est.

Winstdoelstelling voor 2008

Accor bevestigt de in oktober aangekondigde winstdoelstelling voor 2008, met een winst vóór belastingen van tussen de 870 en 890 miljoen euro. Bij deze prognose is rekening gehouden met een duidelijke omzetdaling in het vierde kwartaal en de veerkracht van de divisie Prepaid Services.

****

Met 150.000 medewerkers in bijna 100 landen is Accor Europees marktleider en één van 's werelds grootste ondernemingen op het gebied van hotellerie en zakelijke dienstverlening. Accor biedt zowel de toeristische als de zakelijke reiziger ruim 40 jaar kennis en ervaring in de volgende segmenten:
- Hotels: meer dan 4000 hotels met 500.000 kamers in 90 landen (Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, Suitehotel, ibis, all seasons, Etap Hotel, Formule 1 en Motel 6). Hierbij komen nog aanvullende activiteiten zoals die van Lenôtre;
- Zakelijke dienstverlening: 30 miljoen mensen in 40 landen maken gebruik van de diensten van Accor Services (human resources, marketing services en expenses management).

CONTACTPERSOON PERS

CONTACTPERSONEN INVESTEERDERS

Alain Delrieu
Senior Media Relations Officer
Phone: +33 1 45 38 84 85

éliane Rouyer-Chevalier
Senior Vice President
Investor Relations and
Financial Communication
Phone: +33 1 45 38 86 26

Solène Zammito
Deputy Director
Investor Relations
Phone : +33 1 45 38 86 33


* Like-for-like = bij constante consolidatie en wisselkoersen