Ingezonden persbericht


Haarlem bereikbaar

Haarlem bestaat uit een monumentale stad en een monumentaal dorp Spaarndam. Haarlem wordt omgeven door de polders, de Ringvaart, landgoederen en duinen. Er is geen enkel grondgebied voorradig om uit te breiden. De enige mogelijkheid tot woningen bouwen is verdichten, ook wel inbreiden genoemd. Haarlem doet het toeristisch goed, is zeer geliefd bij woningzoekenden en is regelmatig Winkelstad nr. 1 of 2. De arbeidsparticipatie is zeer groot evenals de gezinsverdunning helaas. De stad zelf is een van de meest versteende steden van ons land. De werkgelegenheid ligt grotendeels buiten Haarlem waardoor drommen Haarlemmers dagelijks de stad uitgaan en dagelijks de stad tegen de avond weer in komen. En zo komen we bij een van de grote problemen van Haarlem terecht: op twee na is Haarlem de slechtst bereikbare stad van Nederland.

Als u naar de kaart van Haarlem kijkt ziet u de provinciale Randweg na de Velsertunnel naar het zuiden toe doodlopen in een T-kruising. rechtsaf naar het dorp Heemstede, linksaf naar het deftige Haarlem-Zuid. De autoverbinding Amsterdam-Haarlem langs Halfweg loopt dood in een T-kruising bij de Amsterdamse Poort: links naar het Centrum, rechts naar een afslag de rivier Het Spaarne over, achter het station langs in stromen naar uiteindelijk diezelfde provinciale autoweg waarmee ik begon. Het autoverkeer vanaf de A9 afslag Haarlem-Zuid wringt zich door de Haarlemmerhout naar de westelijke Randweg

Duizenden Haarlemmers verlaten 's morgens de stad en komen tegen de avond weer binnen. Een rondweg om Haarlem is noodzakelijk om de goede, dus 'schone' doorstroming, de aan- en afvoer van de auto's te realiseren. Hortend en stotend de stad in en uit is slecht voor het milieu zoals we allemaal weten! Een rondweg wordt gerealiseerd door de Westelijke (provinciale) Randweg die nu doodloopt in een T-kruising ondergronds te verbinden met de Schipholweg die doodloopt op het Spaarne. Aan de noordkant van Haarlem is de Vondelweg te ondertunnelen á la Sytwende (dus met woningbouw) waardoor 'mens en natuur' gespaard blijven van de grote weg langs woningen en de unieke Hekslootpolder.

Haarlem is geen intercitystad meer. Haarlem is op het filestaatje 2005 en 2006 de stad met op twee na de slechtste autobereikbaarheid! lezen we in de Atlas voor gemeenten onder het kopje Agglomeratie en Stedelijkheid. Of Haarlem werkstad of woonstad is in de toekomst (of beiden) verbetering van de bereikbaarheid is voorwaardelijk voor de vitaliteit van de stad! Zeker in economische zin. Haarlem is onderdeel van de Metropool Amsterdam met een sterke partner Amsterdam die vooral naar Almere en richting Utrecht kijkt. Haarlem ligt 'achter' grote economische broer Amsterdam. Daardoor dreigt Haarlem in de periferie van de aloude Noordvleugel te geraken. Haarlem is ook al geen intercitystad meer. Potenties op het gebied van de Creatieve Industrie kunnen niet benut worden. Uitstekende verbindingen zijn voorwaardelijk ook op het gebied van het openbaar vervoer. Als Amsterdam haar lightrailvoorzieningen de komende jaren uitbreidt mòet Haarlem daarop aansluiten omdat dàn die perifere ligging minder gevolgen heeft. Er zijn dan immers uitstekende verbindingen richting Amsterdam en misschien wel Zaanstad. Noodzakelijk is dus de lightrailverbinding tussen Haarlem en Amsterdam in rechte lijn! Noodzakelijk is dus ook de vertramming van de succesvolle Zuidtangent mèt aansluiting op het tram(lightrail)net van Amsterdam e.o. De Zuidtangent ligt op beton: klaar voor vertramming. Momenteel loopt een onderzoek (getrokken door de provincie) naar onderstads ondertunnelen van de Zuidtangent om het knelpunt Spaarnepassage op te lossen. Dat knelpunt kan ook opgelost worden door een aquaduct of kleine tunnel of verdubbeling van de aanwezige Lange Brug.Dat laatste ziet het CDA niet zitten. Het CDA Haarlem vindt bovengrondse vertramming en de realisering van de rondweg belangrijker dan een Zuidtangenttunnel onder Haarlem waarvoor niet genoeg draagvlak lijkt te bestaan.

CDA-Haarlem nodigt minister Eurlings uit voor een werkbezoek aan Haarlem om de bereikbaarheidsproblemen van Haarlem onder ogen te krijgen. Ook in Metropool Amsterdam verband moet het bereikbaarheidsvraagstuk van Haarlem meedoen in de solidaire houding van de partners. Lightrail en vertramming van de Zuidtangent, aansluiting op het o.v. rond Amsterdam is van levensbelang voor Haarlems toekomst!

Via Wim van der Camp kan Europese aandacht (en subsidies) getrokken worden voor deze regio. Daarom krijgt hij overhandigd het rapport Westelijke metropoolregio Duurzaam Bereikbaar.

Jur Visser 06 18654065
Wim Catsman 06-22905099

---- --