Ministerie van Economische Zaken


Downloaden en delen van muziek, films en games vertrouwd verschijnsel


18-01-2009 | nieuwsbericht | Cultuur en economie


Consumenten willen meer weten over nieuwe vormen van aanbod van
muziek, films en games. Dit blijkt uit een studie die in opdracht van
EZ, OCW en Justitie is gedaan.


Consumenten zijn vertrouwd geraakt met het downloaden en delen van
muziek, films en games, maar de kennis over de techniek en
bijbehorende regelgeving is gering. Er is een onbeantwoorde vraag van
consumenten naar nieuwe vormen van aanbod van muziek, film en games.
Dit blijkt uit een studie van TNO, SEO en IVIR naar de culturele en
economische effecten up- en downloaden van muziek, films en games, in
opdracht van OCW, EZ en Justitie.


Zo'n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder
hebben in de afgelopen 12 maanden wel eens iets gedownload. Downloaden
gaat hand in hand met kopen, zo blijkt uit de studie.


Wel is het koopgedrag van consumenten de afgelopen jaren duidelijk
verschoven. Tegenover de teruglopende uitgaven aan bijvoorbeeld
muziek-cd's staan groeiende uitgaven aan live concerten, merchandise
en games.


Breedband internet - ook mobiel - raakt meer en meer ingeburgerd. Dit
biedt een voedingsbodem voor nieuwe innovaties. De muziek- en
filmindustrie staat voor de uitdaging hun aanbod zo in de markt te
zetten dat het voldoet aan de veranderde consumentenvraag. Nieuwe
businessmodellen zijn in opkomst.