Bezoekers Vakantiebeurs 2009 onverminderd vaak op reis Publicatiedatum: 18-01-2009

De bezoekers van de Vakantiebeurs zijn, evenals in 2008, van plan om gemiddeld 2,5 keer op vakantie te gaan in 2009 en 65% heeft inmiddels een vakantiebestemming gekozen (in 2008: 73%). Dat blijkt uit de evaluatie door beursorganisatie VNU Exhibitions onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2009, die van woensdag 14 tot en met zondag 18 januari is gehouden in de Jaarbeurs Utrecht. De meerderheid (55%) gaat binnen Europa op langste vakantie en 2% van deze groep kiest voor Nederland. 45% van de Vakantiebeursbezoekers verkiest een vakantie buiten Europa. Deze uitkomsten zijn nagenoeg gelijk aan 2008.
De top 6 Europese bestemmingen zijn achtereenvolgens Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland/Scandinavië en Duitsland. Spanje stond vorig jaar op de vijfde plaats. Griekenland en de Scandinavische landen stonden gedeeld derde maar doen nu een klein stapje terug. Frankrijk blijft Italië dit keer nipt voor. Groot-Brittannië is ondanks de lage pond nog niet echt in als bestemming voor de lange vakantie. De verwachting is dat de UK voor een stedentrip, vooral Londen, komend jaar wel in trek zal zijn.

Verre Oosten
De top 5 verre bestemmingen zijn respectievelijk het Verre Oosten, Noord Amerika, Afrika, Zuid Amerika en Midden Amerika. Het Verre Oosten is evenals vorig jaar op afstand het meest populair. Noord Amerika is Afrika net voorbijgestreefd. Het Obama-effect kan hier van invloed op zijn. Het Midden Oosten is in populariteit gedaald en moet Midden en Zuid Amerika nu voor laten.

Reisorganisaties belangrijk
Eén op de vijf bezoekers van de Vakantiebeurs heeft naar aanleiding van de beurs een vakantie geboekt of gaat dit doen. Reisorganisaties spelen een belangrijke rol bij het boeken van de vakantie. Maar liefst 63% (was 61%) van de bezoekers schakelt een reisorganisatie in voor verblijf en/of vervoer, terwijl alles zelf boeken via internet onder deze groep slechts licht toenam (van 27% naar 29%).

Natuur meer bepalend
Natuur is meer en meer bepalend bij het kiezen voor een bepaalde vakantiebestemming (gestegen van 32% naar 36%), cultuur wordt als tweede genoemd (28%). 53% is van plan om een korte vakantie in Nederland door te brengen (was 55%). Voor de bestemmingen in eigen land was een volledige hal gereserveerd. De gemiddelde vakantiebesteding van de Vakantiebeursbezoekers zal iets lager uitvallen dan in 2008: ruim 2700 euro p.p. tegen bijna 2800 euro p.p. vorig jaar.

Hoog opgeleid
De sfeer tijdens de beurs wordt door 92% als (zeer) goed omschreven, vergelijkbaar met 2008. Het beoordelingscijfer is opnieuw een 7,7. Ook het aantal bezoekers dat de beurs voor het eerst bezocht (23%) is ongewijzigd evenals het profiel van de Vakantiebeursbezoeker: hoog opgeleid en in meerderheid met een boven modaal inkomen. De Vakantiebeurs 2009 trok 132.961, dit is 2% minder dan vorig jaar (135.233).

'Kleurrijk'
De Vakantiebeurs 2009 telde liefst 1600 exposanten uit 160 landen. Overkoepelend thema was 'Kleurrijk', met het subthema: 'Meet the locals'. Voor het eerst presenteerde zich een gastland aan de beursbezoekers en deze primeur was voor Cuba.
Op vrijdag was 'Dance and Taste around the World', een avond met wereldse gerechten en muziek met als afsluiter de 'Caribbean Afterparty'. Een greep uit de andere activiteiten: het 'Wereld aan je voeten plein', met dans en muziek, de Luxury Travel Evening met presentaties over exclusieve bestemmingen en een Cruisepaviljoen, dubbel zo groot als vorig jaar. Tijdens vakantieveilingen konden de beursbezoekers zelf de prijs van hun vakantie bepalen. Al met al bezorgde het brede aanbod aan exposanten en activiteiten de bezoekers een kleurrijke dag.

www.vakantiebeurs.nl
De data van de Vakantiebeurs in 2010 zijn van12 tot en met 17 januari. Voor meer informatie: www.vakantiebeurs.nl.

Noot voor de redactie (