PwC: 'Europese autoverkopen vallen 12% terug in 2009'

19/01/2009 13:31

PricewaterhouseCoopers B.V.

PricewaterhouseCoopers verwacht dat dit jaar de autoverkopen in Europa met 12% zullen dalen. De markt zal zich op zijn vroegst midden 2010 herpakken. Daardoor zal de productie van auto's met 11,8% dalen waarmee het totaal van nieuwe auto's in 2009 uitkomt op 15,6 miljoen. Dit stelt accountant- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar kwartaal analyse over de wereldwijde auto-industrie.

Albert Brouwer, partner en automotive sector leader bij PricewaterhouseCoopers: "De Nederlandse afzetmarkt vertoont eveneens dalend consumentenvertrouwen, een teruglopende verkoop van nieuwe auto's en een stagnerende omzet binnen het occasionsegment .Het niet verkrijgen van krediet gecombineerd met de lage verkoopvolumes zorgen voor significatie financiële problemen voor de auto-industrie. Vooral op de gebieden van voorraadbeheer, oplopende kwetsbaarheid van de toeleveranciers, het financieren van dealers en aangescherpte condities voor consumentenleningen zijn de klappen te voelen. Waar verliezers zijn, zijn ook vaak winnaars: de dienstverleners voor de occasions, reparateurs, onderhoudspecialisten en de verkopers van losse onderdelen, zullen toptijden beleven, omdat mensen langer in hun oude auto blijven rijden."

Europa's snelst groeiende afzetmarkt Rusland zal ook negatieve groeicijfers laten zien dit jaar. Het vooruitzicht is dat de verkopen met 16% zullen dalen hetgeen neerkomt op 2,4 miljoen verkochte auto's in 2009.

Noord-Amerika

De prognose voor de Noord-Amerikaanse automarkt zijn de somberste in bijna 50 jaar. Het snijden in de Noord-Amerikaanse auto-industrie is in volle hevigheid bezig. Dit is terug te zien in de verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2009. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2008 zal naar waarschijnlijk 38% minder geproduceerd worden. Dat staat gelijk aan 10,5 miljoen auto's. De verwachting voor het eerste kwartaal van 2009 is dat er 11,6 miljoen auto's verkocht zullen worden. Op de middellange termijn verwacht PwC dat de verkopen aantrekken tot een niveau van maximaal 15,5 miljoen en 16 miljoen auto's.

Azië

Ook Indiase, Japanse en de Chinese autoproducenten voelen snoeihard de wereldwijde crisis in de auto-industrie. In Japan wordt de productie massaal teruggedraaid en worden tijdelijke werknemers op straat gezet. De Chinese producenten verkochten nog maar 10% van hun totale productie in het binnenland (vs. 23% in 2007). In India daalde vorig jaar de verkoop van auto's met 27% vergeleken met 2007. Dit is mede het gevolg van het feit dat 75% van de autoverkopen in India op krediet wordt gedaan.

Zuid-Amerika

Brazilië, goed voor 75% van de totale auto-industrie in Zuid-Amerika in 2008, liet voor december een daling van 20% zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit ondanks een financiële injectie van 2,75 miljard euro en een daling van de belasting op consumentenleningen. Dit belastingvoordeel zal de verkopen in het eerste kwartaal nog positief beïnvloeden. Echter in maart 2009 verdwijnt dit voordeel en zal naar verwachting de groei die bewerkstelligd is in 2007-2008 normaliseren..

Albert Brouwer: "In deze turbulente tijden, waar zelfs de grootste spelers in de auto-industrie het vuur aan de schenen ligt, is er slechts één ding zeker: alle partijen, van autofabrikanten tot dealermaatschappijen, moeten herstructureren om zich aan te kunnen passen aan deze tijd. Cashmanagement en stringente beheersing van de balans verdienen prioriteit. Autobedrijven zullen daarnaast de juiste afwegingen moeten maken om als de auto-industrie aantrekt in 2010 daarop goed voorbereid te zijn. Belangrijk hierbij is om in productinnovatie en het creëren van capaciteit te blijven investeren."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.pwc.nl