Ingezonden persbericht


Zoetermeer, Januari 19 2009

TLN en EVO positief over proef variabele maximumsnelheid

Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO vinden het positief dat minister Eurlings een experiment uitvoert met dynamische maximumsnelheden. De organisaties wijzen er op dat de invoering van 90-kilometerzones leidt tot betere doorstroming van het verkeer dan de huidige 80-kilometerzones.

TLN en EVO zijn altijd tegen de vaste 80 kilometerzones geweest omdat de praktijk uitwijst dat het gros van de automobilisten altijd langzamer rijdt dan de aangeduide 80 kilometer. De reden hiervoor is dat kilometertellers in auto's, in tegenstelling tot in vrachtauto's, niet geijkt zijn en automobilisten dus vaak onbedoeld langzamer rijden. Hierdoor wordt de doorstroming onnodig belemmerd.

Sowieso lijkt in drukke periodes een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur beter te werken dan 80 kilometer. 90 kilometer per uur is toepasbaar op een groter deel van het wegennet. Bijvoorbeeld niet alleen tussen het Prins Clausplein en het Malieveld, maar al vanaf knooppunt Gouwe en op alle andere drukke wegen in Nederland. Op deze manier is het verschil tussen de wettelijke maximumsnelheden (80, 100 en 120) minder groot, waardoor vrachtauto's en personenauto's met een meer gelijkmatige snelheid rijden. In rustige periodes kan dan de gewone maximumsnelheid gelden (100 of 120).


---

Bel voor meer informatie naar:
TLN: Robert Portier, 079-3636115 of 06-51806340
EVO: Samantha Tjin-Asjoe, 079-3467373