Microbloggen groot succes in Nederland: 20.000 deelnemers aan Numpa.nl


Engelstalige versie Numpa.com gestart vanwege vele niet-Nederlandstaligen

BAARN, 20090119 -- Het in 2008 gelanceerde microblog Numpa (www.numpa.nl) maakt een stormachtige groei door. Met name de opkomst van Amerikaanse evenknie Twitter stimuleerde deze groei. Inmiddels meer dan 20.000 mensen in Nederland plaatsen korte berichten (max 140 tekens) op Numpa, en foto's die ze zo met anderen delen. De kracht van Numpa is daarbij ook dat gebruikers gesloten en besloten gebruikersgroepen kunnen aanmaken, bijvoorbeeld rondom een thema. Zulke groepen kunnen desgewenst enkel bekeken worden door derden, of zelfs volledig gesloten -en onzichtbaar- zijn voor anderen dan (uitgenodigde) deelnemers.

Ook bedrijven blijken in toenemende gebruik te maken van Numpa, om in besloten groepen een gezamenlijk project te volgen. Juist het gegeven dat de berichten -geplaatst via website, sms of messenger- maximaal 140 tekens kunnen bevatten, dwingt om beknopt en helder te zijn. En dit dan naast het feit dat microbloggen voor sommigen een soort `prietpraat bij het koffie-apparaat" lijkt te zijn. Veel gebruikers beginnen hun dag met Numpa, en gaan niet naar bed dan na hun mede-numpers een goede nachtrust te hebben gewenst.

Recent bleek ook de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen, een fervent microblogger. Al moet hij kennelijk nog ontdekken dat er ook Nederlandse platforms voor bestaan, waar hij bovendien zijn uitspraken met een foto kan illustreren. Wellicht een suggestie voor Nederlandse politici om via Numpa de band met de achterban te versterken door beknopte, inhoudelijke communicatie. Dankzij een koppeling kunnen berichten op Numpa desgewenst automatisch worden doorgeplaatst op Twitter.com.

In de afgelopen maanden bleek ook een steeds groter aantal niet-Nederlandstaligen gebruik te maken van Numpa. Speciaal voor hen is nu ook een Engelstalige versie gelanceerd onder de domeinnaam Numpa.com (www.numpa.com).


Over Numpa

Numpa werd ontwikkeld en gebouwd door het Baarnse internetbedrijf YellowMind BV, dat reeds in 2002 micro-bloggen in Nederland introduceerde via Numpa-voorloper smsdagboek.nl. Berichten en foto's kunnen op Numpa worden geplaatst per sms of via de websites Numpa.nl en Numpa.com. Ook is er een kostenloze eigen messenger (de Pigeon) ontwikkeld, waarmee men kan Numpen.
De groep mensen achter YellowMind (www.yellowmind.com), afkomstig uit de uitgeef- & communicatiebranche, stond al medio jaren '90 aan de wieg van spraakmakende websites als destijds JobNews.nl. Het Baarnse bedrijf wijdt zich vandaag de dag aan creatieve internetstrategieontwikkeling en de bouw van complexe websites en internetapplicaties voor derden in binnen- & buitenland, naast het nemen van initiatieven als de bouw van vacaturesite MegaJobs, datingsite ItClicks en micro-blogsite Numpa.