Persbericht

19 januari, 2009

SPSS helpt meningen en feedback van klanten beter te identificeren en categoriseren

~ SPSS presenteert SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 ~

SPSS, leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, brengt SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 op de markt. Deze nieuwe versie bespaart non profit en commerciële organisaties tijd en geld bij het afnemen, classificeren en analyseren van onderzoeken met open vragen.

Organisaties vergaren Voice of the Customer (VoC)-feedback via verschillende wegen, zoals telefonisch onderzoek, via de website en/of face-to-face. Bij onderzoek met open vragen liggen meningen en attitudes van respondenten vaak verborgen in de exacte woorden die ze hierbij gebruiken. SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 is zeer geschikt voor het categoriseren van deze open antwoorden en het bepalen van de tevredenheid bij klanten, werknemers of studenten op basis van onderzoeksvragen.

Het voortdurend verzamelen, beheren en samenvoegen van feedback van klanten - zoals voorkeuren, motivaties en intenties - vergroot de kans op klantbehoud aanzienlijk. Daarnaast geeft het klanten meer inspraak en helpt het hun loyaliteit te versterken. SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 geeft organisaties de mogelijkheid om antwoorden - eventueel in verschillende talen - snel te analyseren en om te zetten naar bruikbare data. Vervolgens kunnen nieuwe bevindingen eenvoudig worden geïntegreerd met andere kwantitatieve data, om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de klant.

SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 maakt het mogelijk om het proces van het identificeren en verzamelen van klantsentiment in onderzoeken met open vragen, sterk te verbeteren. De software is grondig, betrouwbaar en werkt snel, zonder dat feedback woord voor woord gelezen en gecodeerd moet worden. De software importeert daarnaast automatisch de onderzoeksdata, herkent zelf belangrijke verbanden en categoriseert antwoorden waardoor de analyse snel verloopt en kosten worden bespaard. Ook kunnen resultaten vaker worden gebruikt om gelijksoortige onderzoeken te categoriseren.

"Met de software van SPSS kunnen we gedachten, attitudes en meningen van klanten, werknemers of studenten nauwkeuriger en sneller bruikbaar maken", zegt Tom H. C. Anderson, managing partner bij Anderson Analytics. "De software verandert ongestructureerde onderzoeksdata in kwantitatieve data, zonder de response te lezen en categoriseren. Met Text Analysis verkrijgen we nieuwe inzichten in onze doelgroep in plaats dat we alleen veranderingen blootleggen in reeds bekende trends."

SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 bevat verschillende nieuwe mogelijkheden zoals een uitgebreide attitude-analysefunctie, diverse voorgebouwde categorieën voor tevredenheidsonderzoek en talenondersteuning. Responseteksten kunnen namelijk vanuit meer dan dertig talen naar onder andere het Engels vertaald worden. Daarnaast is het gebruiksgemak van de software vergroot en zijn open antwoorden eenvoudig te coderen, ook wanneer je geen expert bent.

Geavanceerde attitude analyse
SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 biedt diverse technieken voor het verwerken van response, zoals het onttrekken van concepten uit meerdere talen tegelijk, Text Link Analysis en classificatie op basis van betekenissen of statistieken. Zo worden meningen van respondenten geanalyseerd en response van interviews met open vragen gecategoriseerd.

Een voorbeeld: restaurantketens kunnen onderzoek houden onder klanten om hun menu beter aan te laten sluiten bij de wensen. Wanneer een klant schrijft "Ik houd van pizza en kip, maar haat salades", dan kent SPSS Text Link Analysis automatisch een positieve houding toe aan pizza en kip. En natuurlijk een negatieve houding aan salades. Zo krijgen restaurantketens beter zicht op waar klanten behoefte aan hebben of juist niet, en waarom. Op basis van deze kennis kunnen zij actie ondernemen, door bijvoorbeeld het menu anders samen te stellen, prijzen te wijzigen of nieuwe marketingcampagnes in te zetten.

Voorgeprogrammeerde categorieën voor tevredenheidsonderzoek SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 genereert resultaten en rapportages met zo min mogelijk handmatige verrichtingen. De nieuwe versie bevat tientallen voorgeprogrammeerde categorieën voor tevredenheidsonderzoek onder klanten of werknemers. De software bespaart veel kostbare tijd bij de ontwikkeling van vragenlijsten en levert snel, betrouwbare en consistente resultaten.

Grotere productiviteit en optimaal gebruiksgemak
De software codeert en categoriseert consistent open antwoorden. Dit proces verloopt vele malen sneller dan handmatige codeermethoden en maakt een geavanceerde analyse mogelijk. De nieuwe Project-Wizard helpt gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe projecten, het vertalen van antwoorden en het kiezen van eerder gebouwde categorieën.

Wereldwijd onderzoek
SPSS Text Analysis for Surveys 3.0 is beschikbaar in zes talen en de response kan worden geanalyseerd in dertig talen. De software wordt ondersteund door Language Weaver, waardoor antwoorden automatisch worden vertaald. Onderzoeksdata kan ook eenvoudig geëxporteerd en samengevoegd worden met andere kwantitatieve data. Vervolgens is het mogelijk om de data verder te analyseren met de statistische en datacollectie software van SPSS, of zelfs met Excel van Microsoft.

(736 woorden)