Gemeente Berkelland


Postbus 200
7270 HA Borculo
Tel.: 0545-250 250
Contact en bezoekgegevens

Raadsbesluit onder de loep:


Op 6 januari was er een extra raadsvergadering over het advies dat de gemeenteraad van Berkelland zou geven over het nieuwe tracé van de N18 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Afgelopen week kon u hierover al meer lezen.

Hieronder vindt u de opvattingen van de fracties:

PvdA

Er staat steeds meer en steeds vaker verkeer stil tussen Groenlo-Enschede. De PvdA denkt dat een enkelbaans autoweg voldoende is om de knelpunten op te lossen.

In goed overleg tussen de betrokken gemeenten, de Regio en de twee provincies is er uit veel varianten een bestuurlijke variant gekozen. De uitwerking van deze autoweg, vooral het traject om sportpark de Bijenkamp bij Eibergen, bij Rietmolen en de doorsnijding van Hupsel, is een punt van aandacht voor de PvdA.

De PvdA kan zich scharen achter het collegevoorstel en hoopt dat de voortgang gewaarborgd zal worden door een, door alle gemeenten gedragen, ontwerp.

CDA

Rondweg om Eibergen weer stapje dichterbij! Het CDA heeft samen met de PvdA ervoor gezorgd dat de rondweg om Eibergen dichterbij is gekomen. We hebben minister Eurlings van Verkeer geadviseerd om het bestuurlijke voorkeurstracé uit te voeren.

Het gaat om tweebaansweg, gedeeltelijk 100 en gedeeltelijk 80 km per uur. De weg wordt zo gemaakt dat - er later eventueel toch - een vierbaansweg van kan worden gemaakt. Voor het CDA is er maar één belang dat heel zwaar telt; de rondweg om Eibergen MOET er ZO SNEL MOGELIJK komen. Het is duidelijk dat vooral de veiligheid gediend is met de nieuwe weg.

VVD

Het VVD-amendement gaat uit van 2 x 2 autoweg tussen Varsseveld en Enschede. De beste keuze, voor zowel de knelpunten rond Eibergen en Usselo en de ontsluiting van de Achterhoek en Twente.

Dit amendement is verworpen. De coalitiepartijen PvdA/CDA hebben gekozen voor het bestuurlijk voorkeurstracé. Zoals ze zelf zeggen, second best. Jammer, want dit is alleen een financiële keuze. De VVD wil de tijd nemen om 200 miljoen euro te krijgen via publiek private samenwerking en extra impuls van Rijk en provincie.

Helaas heeft men anders gekozen, niet de beste oplossing genomen voor diverse buurtschappen in Berkelland. Een gemiste kans.

Gemeentebelangen

Gemeentebelangen vindt leefbaarheid en veiligheid het belangrijkste als het gaat om N18. Het voorkeursalternatief heeft niet onze instemming, aangezien het onnodig het buurtschap Hupsel in tweeën splitst en andere knelpunten veroorzaakt.

Wij hebben nog geen advies gegeven, omdat is gebleken dat gegevens uit de Milieueffectrapportage niet kloppen, niet onderbouwd en onvolledig zijn volgens de toetsingscommissie. Deze commissie vraagt om een aanvullend onderzoek.

Wij vinden een afgewogen besluit zeer belangrijk. Natuurlijk willen wij als eerste oplossing van knelpunt Eibergen. Wat de minister ook besluit, het niet oplossen van het knelpunt in Eibergen is onaanvaardbaar.

GroenLinks

De raad werd gevraagd om minister Eurlings te adviseren over de aanpak van de N18. Het was moeilijk om dat advies uit te brengen, want de milieueffectrapportage is volgens deskundigen niet compleet. De meetgegevens in het rapport kloppen wel, maar de conclusies die Rijkswaterstaat daar aan heeft verbonden, zijn niet juist. Het gaat om zaken als fijnstof, economisch voordeel en milieubelasting.

Het is jammer dat VVD, CDA en PvdA wel vergaande conclusies kunnen trekken uit een incompleet rapport. GroenLinks heeft daarom aangegeven om - in afwachting van het aanvullend onderzoek - haar standpunt te handhaven: een rondweg (west) en een update van de N18.

D66

D66 kiest voor de `Ombouw 100 KM West' variant. Deze variant heeft als belangrijk voordeel ten opzichte van het regionale voorkeursalternatief, dat zoveel mogelijk het bestaande tracé wordt aangehouden. Buurtschappen en buitengebied worden zo min mogelijk doorsneden. De westelijke rondweg om Eibergen en een snellere doorstroming moeten gewaarborgd blijven.

D66 heeft opgeroepen serieus onderzoek te verrichten naar een tracé dat over de Bijenkamp loopt. Zowel van belang voor de verbetering van het leefmilieu rond de N18 (Rietmolen) als de toekomstige ontwikkeling van de kern Eibergen. Dit onderzoek kan zonder vertraging voor het verdere proces. De meerderheid besliste echter anders.

Trefwoorden Gemeenteraad
Mutatiedatum 19/01/2009