Socialistische Partij

SP Alkmaar :: Weblog

maandag 19 januari 2009

De Alkmaarse bus; SP vragen in de provinciale staten

Hoort bij: uit de fractie door Matt Delahaij om 15:50 uur

De verantwoordelijkheid voor het openbaar busvervoer is overgeheveld van gemeente naar provincie. Sinds het openbaar vervoer is geliberaliseerd neemt het aantal klachten over het busvervoer van Connexxion toe. In 2006 verliest de Bergermeer, waar veel ouderen wonen, haar buslijn, vervolgens worden bushaltes in de Hoef opgeheven. Daarnaast waren er al geruime tijd klachten over de routes in Alkmaar Noord waar met de ligging van de haltes veel te weinig rekening was gehouden met het veiligheidsgevoel bij ouderen en gehandicapten. Omdat het busvervoer inmiddels een provinciale aangelegenheid is, werken de SP fracties in de gemeenteraad in Alkmaar en de provinciale staten Noord Holland nauw samen. Bert Putters, statenlid, heeft naar aanleiding van de situatie in Alkmaar enige vragen gesteld.

vraag
5a. Graag enige verduidelijking over het busvervoer in Alkmaar. Sinds bus 165 niet meer een aantal haltes in de Hoef aandoet, is de OV bereikbaarheid al danig afgenomen. Bus 10 doet niet langer Bergermeer aan en omdat deze bus is omgeleid zal deze ook niet langer de Van der Veldelaan aandoen (veel seniorenwoningen)

antwoord gedeputeerde

In de huidige situatie wordt de wijk De Hoef ontsloten met stadslijn 22 en servicebus 10. Beide lijnen rijden voor een deel verschillende routes. De frequentie van servicelijn 10 is hier 1x per uur overdag en van buslijn 22 2x per uur overdag en âs avonds. Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 14 december is de route van buslijn 10 en 22 samengevoegd tot één route onder de lijnnummers 5 en 10 die 2x per uur gaat rijden als een soort ringlijn. Bepaalde delen van de wijk waar voorheen alleen de oude servicelijn 10 kwam, gaan er hierdoor voor wat betreft bediening op vooruit. Bovendien is de lijnvoering logischer voor de reiziger. Woon-zorgcentra en verzorgingshuizen zijn in de prOVielensystematiek, die is gebruikt bij de aanbesteding, meegenomen onder het proviel adressendichtheid. Uitgangspunt is dus niet geweest dat elk Woonzorg centrum of verzorgingshuis rechtstreeks ontsloten moet worden met openbaar vervoer. Een en ander is gerelateerd aan de adressendichtheid/ omvang. Specifieke bediening van de Van der Veldelaan waar veel seniorenwoningen zijn, is bij de aanbesteding niet uitgevraagd. De route van buslijn 5 gaat over de Van Ostadelaan en Aert de Gelderlaan. De afstand van de Aert de Gelderlaan tot de Van der Veldelaan is hemelsbreed 200 meter. Volgens de criteria van aanbesteding voldoet een maximale afstand van de woning tot een halte voor De Hoef nog met een hemelsbrede afstand van 400 tot 500 meter. Hier wordt voor de Van der Veldelaan goed aan voldaan.

vraag
5b. Graag ook enige verduidelijking over de bus in Alkmaar noord. Lijn 12 heeft als gevolg van de omlegging door Vronermeer geen haltes meer in Grevelingen en stopt ook niet bij C1000.

De route van Lijn 12 gaat via de Friese weg naar het centrum lopen (nieuwe buslijn 4) Samen met buslijn 4 wordt er in de dienstregeling op bepaalde gecombineerde lijndelen met buslijn 3 een dienstregeling geboden van 4 x per uur (ât Rak en Daalmeer en omgeving Frieseweg). Dit brengt meer duidelijkheid in lijnennet van stadsbussen voor de reiziger.

opmerking Putters

Natuurlijk kan de Gedeputeerde het allemaal verduidelijken en met de PvE en de PrOVielen in de hand is het duidelijk, maar de praktijk is hier anders en u gaat hiermee voorbij aan de ouderdom van de bewoners!