Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
KNVvL Plesmanweg 1-6 T.a.v. de heer Ch. Borra 2597 JG Den Haag Jozef Israëlplein 8 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2596 AS DEN HAAG T 070 351 6171

Contactpersoon
---

T -

Ons kenmerk V&W/DGLM/2009-847

Uw kenmerk
---
Datum 20 januari 2009
Bijlage(n) Onderwerp reactie op brief KNVvL dd 1 december 2008 -

Geachte Voorzitter,

Met deze brief wil ik reageren op uw brief van 1 december 2008. De aanleiding van uw brief is mijn antwoord op de Kamervraag die gesteld is door de heer Haverkamp (CDA) in het Algemeen Overleg Schiphol op 6 februari 2008. Hij stelde het volgende: "Het was de bedoeling dat Schiphol hoger genaderd zou worden waardoor de overlast in de omgeving zou afnemen. Er zijn signalen dat het plafond straks naar beneden gaat en dat er dus lager aangevlogen gaat worden".

Helaas is kennelijk onduidelijkheid ontstaan over mijn antwoord (brief aan de Tweede Kamer nr. VenW/DGLM-2008/187). In de brief is conform de Regeling Luchtverkeersdienstverlening het juiste begrip (naderingsluchtverkeersleidings- gebied) maar daarbij de verkeerde afkorting (CTR in plaats van TMA) gebruikt. Ik kan melden dat er op dit moment geen sprake is van het verlagen van het naderingsluchtverkeersleidingsgebied (TMA) rond Schiphol, noch van het lager aanvliegen door groot (commercieel) luchtverkeer als gevolg daarvan. In tegendeel, mede in het licht van het advies van de Alderstafel en de gewenste glijvluchten wil ik de mogelijkheden onderzoeken om op termijn de `onderkant' van de TMA in treden vanaf Schiphol te verhogen (ook wel "upside down weddingcake" genoemd).

Ik wil nogmaals aangeven dat dit niet wegneemt dat uitbreiding van de Schiphol TMA (bijvoorbeeld als gevolg van afspraken uit de Alderstafel of vanuit veiligheidsoogpunt) op enig moment aan de orde zou kunnen zijn. Ik deel uw opmerking, dat de maximum capaciteit van het banenstelsel bereikt zou zijn, niet. Het maximum is bereikt op basis van de huidige afhandelingsstrategie, techniek en baangebruik. Wanneer er nauwkeuriger apparatuur beschikbaar komt of bijvoorbeeld verbeterde afhandelingsstrategieën worden ontwikkeld, dan heeft dit direct invloed op de maximum capaciteit. Daarnaast wordt de capaciteit ook beïnvloed in geval van uitbreiding van vliegbewegingen bij Lelystad. a

Pagina 1 van 2





Datum U verwijst in uw brief naar de instelling van twee bijzondere verkeersgebieden -

(SRZ's) die zijn toegevoegd aan de Noord- en Zuidzijde van de Schiphol CTR Ons kenmerk (plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied Schiphol). Dit is noodzakelijk om in het VenW/DGLM-2009/847 kader van de invoering van de transponderplicht, mede in relatie tot parallel naderen de veiligheid te garanderen. Van alle voorgestelde maatregelen om de veiligheid te borgen is gekozen voor de maatregel die de kleine luchtvaart het minst beperkt.

Tot slot wil ik aangeven dat uw inbreng ten behoeve van de beleidsformulering als belangenbehartiger voor de kleine luchtvaart zeer op prijs wordt gesteld. U wordt daarom betrokken bij de LVC-staf (2x per jaar) en het overleg van de Stuurgroep General Avation. Tevens bent u vertegenwoordigd in diverse werkgroepen onder andere: herindeling luchtruim classificatie, transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen, parachute springen, luchtruimcatalogus en het safety assessment harmonisatie luchtruim classificatie. Tot slot vindt er geregeld bilateraal overleg plaats met de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat. Kortom het is wel duidelijk dat heel regelmatig overleg plaatsvindt.

Deze brief wordt tevens in afschrift verstuurd aan de voorzitter van de Tweede Kamer.

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2